بعد از اتمام فرآیند بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، شورای نگهبان اسامی نهایی افراد تأییدصلاحیت شده را اعلام کرد.

در این گزارش نگاهی اجمالی به کارنامه و زندگی‌نامه سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خواهیم داشت:

سعید جلیلی متولد ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در شهر مقدس مشهد است. پدرش اهل بیرجند، دانش‌آموخته زبان فرانسه، معلم و مدیر دبستان نواب‌صفوی مشهد و مادرش اهل اردبیل است.

او عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی است. همچنین پیش از این، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشور‌های غربی بود.

او تحصیلاتش را از ابتدایی تا پیش از دانشگاه در مشهد سپری کرد و پس از آن، مدرک کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا در رشته معارف اسلامی علوم سیاسی را از دانشگاه امام‌صادق‌(ع) گرفت. جلیلی با زبان‌های انگلیسی و عربی نیز آشنایی دارد.

بخوانید:  آمریکا مرکز نقض حقوق بشر است

جلیلی در دانشگاه امام‌صادق‌(ع) به تدریس «دیپلماسی پیامبر‌(ص)» می‌پردازد و سابقه تدریس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف را نیز دارد.

جلیلی در دوران ۸ سال دفاع مقدس در جبهه حضور داشت، او دیده‌بان تیپ ۲۱ امام‌رضا‌(ع) خراسان بود. در دی‌ماه سال ۱۳۶۵ زخمی شد و به‌دلیل نبود امکانات کافی در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه، پای راست خود را از دست داد؛ پس از آن، در تدارکات لشکر حاضر شد.

وی پیش از این نیز در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود که با کسب بیش از ۴ میلیون رأی و ۱۱/۳۵ درصد آرای مأخوذه، سوم شد.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *