علی خندانی در نشستی مشترک که با حضور حسن بابایی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مشاورین املاک در زمینه بررسی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول برگزار شد، گفت: این قانون دو موضوع مشخص (فنی و حقوقی) دارد و باید اقدامات خاصی در حوزه فنی و حقوقی انجام شود. در حوزه فنی اتفاقاتی که باید رقم می خورد، خوشبختانه رقم خورده و از مدت‌ها قبل هم کانون سردفتران و هم سازمان ثبت زیرساخت‌ها را فراهم کردند و اقدامات اولیه را برای اجرایی شدن قانون انجام دادند.

وی افزود: کمتر قانونی در کشور داشتیم که قبل از اینکه موعد اجرای قانون فرا برسد، همه دستگاه‌های مجری آن به خط می‌شدند و اقداماتی انجام می‌دادند مثل سازمان ثبت، اقداماتشان را انجام دادند و الحمدالله موضوع محقق شده است.

خندانی ادامه داد: در کمتر از یک ماه، سامانه‌هایی که طراحی شده به سامانه اصلی که «کاتب» است متصل می‌شود.

بخوانید:  آخرین وضعیت ترافیکی معابر منتهی به حرم مطهر امام خمینی(ره)

رئیس کانون سردفتران درباره بحث حقوقی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیز گفت: آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی این قانون از بعد حقوقی مطرح است. برای این قانون ۱۴ آیین نامه پیش بینی شده است که باید نوشته شود و شاید طی مراحل اجرای این قانون باز آیین‌نامه‌های دیگر لازم باشد و شاید بعضی مواقع نیاز به قانونگذاری جدید هم داشته باشیم.

خندانی تاکید کرد: باید سرعت اقدامات مان را بالا ببریم تا مردم تکلیفشان روشن و مشاوران املاک و دفاتر اسناد رسمی هم زودتر کارشان مشخص شود.

وی در پایان گفت: بعنوان کانون سردفتران آمادگی کامل در راستای اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را داریم. در خصوص مواردی که مربوط به ماست از حیث حقوقی و نرم افزاری آمادگی کامل را داریم که آنرا انجام دهیم. قرار شده ۲۴ ساعته کار انجام شود و کمتر از یک ماه سامانه‌ها به سرانجام برسد و گزارش آنرا به معاون اول قوه قضاییه ارایه دهیم.

بخوانید:  افزایش ۵۰ درصدی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران

 



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *