هادی حق‌بین با اشاره به کسب جایگاه نخست طرح پلازای متروی میدان جهاد در جایزه موسسه سلطنتی معماران بریتانیا، گفت: رویکرد این دوره مدیریت شهری در طرح‌های عمرانی این است که موضوع معماری ایرانی-اسلامی را در طرح‌ها لحاظ کنیم؛ خصوصا پروژه‌هایی که در نقاط خاص شهر قرار دارند. مانند ورودی متروی جهاد که از پر تردد‌ترین ایستگاه‌های مترو بود.

وی با بیان اینکه به لحاظ موقعیت این ایستگاه، نیاز بود تا در شکل این نقطه بازنگری شود، اظهار کرد: سال ۱۴۰۱ این طرح توسط «معمار پروژه‌های خاوریان» به ما تحویل داده شد. البته این پلازا قبلا طراحی شده ولی اجرایی نشده بود و ساخت آن در این دوره در اولویت قرار گرفت.
 
حق‌بین ادامه داد: تغییرات جزئی در طرح لحاظ و متناسب با ساختار محدوده ایستگاه شد. در نهایت پروژه طی ۱۱ ماه توسط معاونت فنی شهرداری تهران اجرا شد. این پروژه در مسابقات مختلف شرکت داده و قبل از این هم جایزه بین المللی دیگری را در لندن برنده شده بود. این دومین جایزه‌ای است که به این طرح به جهت سادگی، زیبایی طرح و سازگار بودن با شهر انسان محور از بین ۱۶ طرح برتر اعطا می‌شود. 

بخوانید:  انتقال مجروحان انتظامی حادثه تروریستی سیب و سوران به بیمارستان فراجا

معاون شهردار تهران با اشاره به ساخت دیگر پروژه‌های شهری با توجه به معماری ایرانی-اسلامی گفت: ما حتی در پروژه‌های زیرساختی تلاش می‌کنیم که نگاه به طرح‌های معمارانه داشته باشیم؛ من جمله در پل‌های سواره رو در قسمت جداره و دیواره این نقوش را اجرا می‌کنیم. مثل زیرگذر آبشناسان-جنت آباد که از قرنیز‌ها و دیوار‌های طرح محراب استفاده شده است. 

وی گفت: تقاطع آوینی نیز که امسال افتتاح شد حفاظ‌های بتنی منقش به محراب دارد که متناسب با ساختار حرم شاه عبدالعظیم حسنی انجام گرفته است. 

حق‌بین در پایان تاکید کرد: در پل‌های نسل جدید عابر موضوعی دنبال می‌کنیم که به لحاظ موقعیتی در بزرگراه‌ها امکان انجام دارد. مطالعات و طراحی آن هم انجام شده است؛ به طوری که پل‌ها به صورت بتنی با نقوش اسلامی اجرا بشوند. در حال حاضر در فاز تجهیز کارگاه و ساخت این پل‌ها هستیم و امسال چند پل ساخته خواهد شد.

بخوانید:  افزایش شمار مراجعه‌کنندگان به پایگاه‌ها و مراکز درمانی هلال‌احمر به ۴۱۴ نفر

منبع: ایسنا



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *