هاشم امینی مدیرعامل آبفای کشور گفت: طرح بزرگترین آب شیرین کن سیستان و بلوچستان در روزهای آتی به بهره‌برداری خواهد رسید. تلاشی که انجام شد باعث شد دغدغه تأمین آب را در سیستان و زاهدان در فاز اول رفع کنیم و با اجرای پروژه‌ها تضمین پایداری شرب و بهداشت را داشته باشیم.

او افزود: در سال گذشته به دلیل عدم دریافت بارش‌های مناسب و همینطور عدم دریافت حقابه هیرمند، مشکلاتی برای تامین آب در سیستان و بلوچستان به وجود آمد. قرار شد طرح جامع آبرسانی برای سیستان تعریف شود که بخشی از آن در منطقه بلوچستان و در قالب ایجاد سد‌هایی است که در شرایط کم بارشی بتوانیم تأمین آب شرب را داشته باشیم. با بارش‌های اخیری که داشتیم ضمن جلوگیری از خسارات سیل، تضمین آب باکیفیت برای بخشی از شهر‌ها و روستا‌ها انجام شد.

وی همچنین گفت: در طرح دیگری در شمال سیستان، بخشی از آب این مناطق و بخشی از آب زاهدان از چاه نیمه‌ها تأمین می شود. مقرر شد این وابستگی به چاه نیمه را کمتر کنیم و به جمع بندی رسیدیم که از منابع آب داخلی استفاده کنیم. طرحی ارائه شد و با ارزیابی منابع آب زیر زمینی به نتیجه رسیدیم که ۷۳ حلقه چاه در محدوده ۳ دشت مرزی سیستان و زاهدان حفر کنیم و ۹۵ کیلومتر خط انتقال و جمع آوری ایجاد شد تا ۱۶۰۰ لیتر بر ثانیه منابع آبی که کمبود داشتیم را تامین کنیم. آب شیرین کن با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب طی ۸ ماه اجرایی شد و پنجشنبه این هفته افتتاح خواهد شد.

بخوانید:  هیچ پرواز خارجی در چند روز اخیر لغو نشده است



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *