مجتبی حسنی پژوهشگر اقتصادی در برنامه میز اقتصاد گفت: شخصیت حضرت امام خمینی همیشه خاص و نگاهشان به ویژه در موضوع اقتصاد منحصر به فرد بود، به طوری که نظرشان بر پایه دیدگاه های اسلامی بود و نه نگاه به غرب.

او بیان کرد: امام خمینی با اتکا به الگوی اقتصادی توانستند ظرفیت‌های مردم را در برخی از عرصه‌های اجتماعی شکوفا کنند و از آن برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی کمک بگیرند. ازاین رو رجوع به اندیشه ایشان جهت درک و طراحی الگوی مذکور ضروری به نظر می رسد. 

این پژوهشگر اقتصادی افزود: از دیدگاه امام، اقتصاد اسلامی نه سرمایه‌داری است و نه کمونیستی یعنی هیچ کدام از این دو مکتب مشروعیت ندارند. موضوع مالکیت فردی که محل نزاع این دو دیدگاه است در حد معقول و مشروع در اسلام وجود دارد و خیلی هم گسترده است و محدود به آنچه سوسیالیست ها می گویند نیست. در اصل اسلام، محدودیت مالکیت فردی تنها بر اساس رعایت حلال و حرام و مشروع و نامشروع است، این حد مشروعیت، کنترل شدیدی در ثروت از لحاظ کمی و کیفی به وجود می آورد.

بخوانید:  کاهش ۵ درصدی مالیات تولید با هدف تحقق شعار سال

حسینی ادامه داد: از نظر امام اقتصاد تنها یک وسیله برای رسیدن به اهداف غایی بشر است و نه هدفی که همه فعالیت‌های انسان بر مبنای آن تنظیم شود.به عبارت دیگر بر اساس بینش الهی که کمال انسان را در قرب هرچه بیشتر نسبت به خداوند و بالاترین ابتهاج ممکن برای انسان را در بندگی خداوند می داند.

این پژوهشگر اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی در اندیشه امام و رهبری جایگاه بالایی دارد و انسان را محور بالایی تشریح می‌کند.

او افزود: ایشان جایگاه ویژه و مهمی برای مشارکت مردم نه فقط در اقتصاد بلکه در همه عرصه‌ها قائل هستند، ایشان توصیه‌هایی به دولت و دست‌اندرکاران قوای سه گانه داشتند. احترام به مالکیت‌های مشروع، احترام به ثروت‌های مشروع، عدم مداخله در حریم خصوصی افراد و موارد این چنینی در منشور فرمان هشت ماده‌ای امام و در توصیه‌های بعدی ایشان بود و دائما  تاکید داشتند که مردم را به میدان بیاورید.

بخوانید:  ۳۰ درصد خرمای تولیدی صادر می‌شود

خبرنگار:رضا زارع



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *