آستر «Lining» پارچه مورد استفاده در زیر و داخل برخی از لباس ها می باشد، استفاده از آستر کمک می کند، تا لباس های پاچه ای و نازک پوشش دهی بهتری داشته باشند و ایستادگی در لباس هایی مانند کت دامن و کت شلوار ها مناسب تر باشد، از آستر در ساخت لباس های شب و لباس عروس نیز امری رایج می باشد. اما انتخاب آستر مناسب لباس به فاکتور های مختلفی بستگی دارد، که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

آشنایی با انواع مختلفل آستر کمک می کند، تا دوخت لباس زیباتر شود، به همین جهت افرادی که با خیاطی سروکار دارند، از اهمیت آستر مناسب آگاه می باشند و در تلاشند، تا برای لباس های مختلف از آستر های مناسب و با کیفیت استفاده کنند.

انتخاب آستر مناسب لباس

این که آستر در داخل لباس استفاده می شود، نباید موجب شود، تا این تصور اشتباه در ذهن شکل بگیرد، که نباید برای تهیه آستر مناسب هزینه کرد، آستر لباس دقیقا به اندازه پارچه رویه لباس دارای اهمیت می باشد و از نکات بارز تمیز دوزی محسوب می شود.

انتخاب آستر مناسب لباس

در انتخاب آستر باید دقت شود، تا ضخامت آستر و پارچه با یکدیگر همخوانی داشته باشند، بنابراین دقت داشته باشید، تا برای پارچه های ضخیم از آستر های ضخیم و برای پارچه های نازک از استر نازک استفاده کنید، این موضوع تاثیر بسیاری در راحت پوشیده شدن لباس، پاره یا جمع نشدن لباس دارد و کمک می کند، تا لباس در نهایت صاف و خوش پوش باشد و فرمی مناسب را ایجاد کند.

در انتخاب آستر باید دقت بسیاری داشت، فاکتور های اصلی انتخاب باید به ایجاد هماهنگی جنس، رنگ، ضخامت و نوع پارچه و آستر کمک کند، تا پوشش، زیبایی و ایستادگی لباس در بهترین حالت حفظ شود. به همین جهت آستر ها دارای جنس های متنوعی می باشد، که از میان آن ها می توان به آستر ابریشمی، پلی استر، ساتن، آستر پنبه، آستر باتیست، کرکی، مخمل، پشم شیشه یا الیاف اشاره کرد.

انواع آستر

در انتخاب آستر مناسب لباس باید به جنس آستر مورد انتخاب توجه کرد، آستر ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند و بر اساس ضخامت خود به دو دسته نازک و ضخیم تقسیم می شوند، در ادامه به بررسی چند نوع از آستر های محبوب و کاربردی می پردازیم.

بخوانید:  پیراهن بارداری مجلسی ۱۴۰۳ در انواع طرح های زیبا و خاص

ابریشم

همانطور که می دانید، ابریشم پارچه ای نفیس و قیمتی می باشد و از قابلیت تنفس برخوردار است، یعنی شرایطی را فراهم می کند، که هوا میان لباس و پوست در گردش باشد، با توجه به ویژگی های مطلوب این نوع آستر از آن برای لباس های شب و کت شلوار استفاده می شود، علاوه بر این آستر ابریشم دارای ویژگی های مثبت دیگری چون سبکی، نرم بودن و درخشندگی طبیعی می باشد، این ویژگی ها باعث می شود تا ظرافت خاصی به لباس ببخشد.

ریون

ریون پارچه ای مصنوعی می باشد، که از خمیر چوب به دست می آید، دلیل استفاده از این پارچه به عنوان آستر به دلیل قابلیت پوششی مناسب، سبک بودن، قابلیت تنفس داشتن و احساس ابریشمی آن است. همچنین روکش ابریشمی مصنوعی از لحاظ اقتصادی کمی به صرفه تر از ابریشم می باشد.

پلی استر

پلی استر نیز پارچه ای مصنوعی می باشد، که معمولا به عنوان ماده آستر مورد استفاده قرار می گیرد، دلیل این استفاده دوام بالای آن می باشد، همچنین باید گفت مراقبت از آن آسان است و قیمت نسبتا ارزانی دارد، معمولا از پلی استر برای ساخت لباس های ورزشی و غیر رسمی استفاده می شود.

آستر پنبه

در انتخاب آستر مناسب لباس باید به بررسی آستر با جنس پنبه نیز پرداخته شود، این آستر از نخ خالص تهیه می شود، بنابراین ضد حساسیت است و نرمی و خنکی مطلوبی دارد. وجود این ویژگی های با ارزش موجب می شود، تا از آن برای تهیه لایه داخلی لباس کودکان و افرادی که دارای مشکلات پوستی می باشند، استفاده شود. تنها نکته ای که در هنگام استفاده از این نوع آستر باید به یاد داشت، این است که پیش از دوخت باید شسته شود و دلیل آن هم این است، که پس از شسته شدن جمع می شود، یا به اصطلاحی دیگر آب می رود.

بررسی آستر پنبه ای مناسب لباس

باتیست

آستر باتیست در دسته آستر های پنبه ای قرار می گیرد و معمولا در رنگ های سفید و شیری تولید می شود. از نکات مثبت این آستر می توان به مانع بودن آن از عرق کردن و ایجاد بوی بد اشاره کرد. بیشترین کاربرد این آستر ها برای لباس عروس و لباس های دکلته می باشد.

بخوانید:  مدل موی مولت زنانه و مردانه در استایل های متفاوت

ساتن

آستر ساتن آستری ضخیم می باشد، به همین دلیل معمولا از آن برای استفاده در دوخت کت یا پالتو استفاده می شود، در واقع می توان اینطور بیان کرد، که آستر مناسب لباس های سنگین و باوقار ساتن می باشد و این توانایی را دارد، که در مقایسه با پلی استر وقار و سنگینی بیشتری به لباس ببخشد.

معمولا در دوخت کت های مجلسی از آستر ساتن استفاده می شود، تا ایستادگی مناسبی به لباس بخشیده شود و کمتر پیش می آید، از این آستر برای پیراهن استفاده شود. وجود این آستر می تواند، کمی پف در زیر لباس ایجاد کند و احتمالا گرمایی که ایجاد می کند، مناسب استفاده در دوخت پیراهن ها نمی باشد.

البته برای پیراهن های گیپور می توانید، از آستر های ساتن نیز استفاده کنید، چرا که آستر ساتن دارای ویژگی براق بودن می باشد و ظاهری زیبا و براق به لباس می بخشد.

دوخت و قرار دادن نامناسب

پس از انتخاب آستر مناسب لباس باید به موارد مهم دیگری در رابطه با دوخت و قرارگیری مناسب آستر و پارچه لباس داشته باشید، در ابتدا آستر باید مطابق با شکل بیرونی برش خورده و دوخته شود و در قسمت درز ها و لبه ها وصل شود، دوخت آستر باید به گونه باشد، که پارچه بیرونی به راحتی و آزاد قابلیت جا به جا شدن را داشته باشد.

همچنین قرارگیری آستر باید به نحوی باشد، که از بیرون قابل رویت نباشد، برای این امر باید دقت زیادی صرف شود و دوخت آستر در یقه، سرآستین  سایر قسمت ها صورت گیرد، تا آستر از بیرون قابل مشاهده نباشد. علاوه بر آستر مناسب باید به آشنایی با انواع پارچه و خصوصیات پارچه های مختلف نیز توجه داشته باشید، تا بهترین نتیجه حاصل شود.

اشتباهات رایج

آستر کردن لباس معمولا فرایند سخت و دشواری می باشد و به دقت و حوصله نیاز دارد، در این فرایند انجام برخی از اشتباهات بسیار رایج می باشد که به بررسی آن ها پرداخته شده است، تا احتمال بروز چنین اشتباهاتی کاهش یابد.

بخوانید:  ایده های جذاب ست لباس راه راه

آستر نامناسب

استفاده از نوع نامناسب مواد آستری دلیل مهمی است، که موجب شود، فرد در هنگام پوشیدن لباس احساس ناراحتی داشته باشد و یا لباس به راحتی قابل پوشیدن نباشد. بنابراین استفاده از آستر های سنگین و ضخیم که با پارچه هماهنگی نداشته باشد و لباس از پارچه ای نازک باشد موجب می شود، تا در نهایت لباس سفت و حجیمی داشته باشید.

بررسی آستر نامناسب برای لباس

عدم شستشوی آستر پیش از دوخت

پیش از دوختن لباس باید ابتدا آستر شسته شود، تا این اطمینان به وجود آید، که آستر پس از شسته شدن جمع نمی شود و با پارچه و آستر و با سرعت یکسانی جمع می شوند.

عدم هماهنگی آستر و سبک لباس

در صورتی که مواد آستری برای استایل لباس مناسب نباشد، در نهایت ظاهر کلی لباس زیبا نخواهد بود، برای درک بهتر این موضوع بهتر است، تصور کنید استفاده از آستر براق و لغزنده در کت شلوار های خاص موجب می شود، تا آستر از درز های لباس بیرون زند و کت شلوار شلخته به نظر برسد، از همین رو در انتخاب آستر مناسب لباس باید دقت فراوانی صورت بگیرد، تا ظاهر کلی لباس زیبایی خود را حفظ کند.

عدم تکمیل صحیح لبه ها

لازم به ذکر است، که عدم تکمیل صحیح لبه های آستر موجب می شود، تا به مرور زمان ساییدگی در پارچه ایجاد شود، بنابراین دقت داشته باشید تا لبه های آستر با کمک روشی مناسب که برای نوع مواد استر استفاده می شود انجام شود، برای پیشگیری از وقوع چنین اشتباهات رایجی پیشنهاد می شود مواد آستر مناسب را برای لباس مد نظر خود نمایید.

پارچه آستر مناسب برای لباس را از قبل بشویید و آستر را با سبک لباس مطابق و هماهنگ کنید، همچنین دقت کنید، تا آستر به درستی بچسبد و فضای کافی برای حرکت آزادانه پارچه فراهم باشد و در نهایت کار را به درستی به پایان برسانید، توجه به چنین جزئیاتی کمک می کند، تا لباس دارای دوخت، برش و ایست خوبی باشد.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *