ناصر فریاد شیران پیشکسوت ورزش کشورمان اظهار کرد: دولت طرحی را چند سال پیش به مجلس داد و نمایندگان آن را تصویب کردند. بودجه ورزشی برای سازمان ها، ارگان ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی به خصوص  شرکت‌های خصوصی اختصاص یافت و بودجه‌های ورزشی را خواست در زمینه‌های ورزشی هزینه کنند نه اینکه پول به حسابشان بریزند و هدیه بگیرند.

او افزود: دور زدن قانون در بودجه های تخصصی ورزش را شاهد هستیم. نمایندگان مجلس بودجه و سرانه کارکنان دولت، ارگان ها، سازمان‌ها را مصوب می‌کنند. مدیران میانی قانون را دور می‌زنند و این خلاف قانون است. به هر حال باید نهاد‌های نظارتی به این بحث ورود کنند مثل بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و ارگان‌های نظارتی. کاری که بر توسعه و تاکید بر ورزش و تاثیر آن بر سلامت و نشاط و ایجاد شور و نشاط مورد تایید تمام کارشناسان متخصص ملی و بین المللی هست و آثار زیان بار عدم تحرک آحاد جامعه از کودکان تا نوجوانان علی الخصوص برای میانسالان و بزرگسالان برای اکثر کارشناسان امری پوشیده نیست. اما مشاهده می‌شود که همین بودجه‌ای که در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها هست به انواع مختلف به صورت نقدی یا غیر نقدی و یا با کارت هدیه پرداخت می‌شود. نظارتی هم از سوی سازمان‌های نظارتی همچون بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات صورت نمی‌گیرد.

بخوانید:  نورمحمدی: حضور کی روش در بین گزینه های پرسپولیس جنبه تبلیغاتی دارد

او افزود : این در حالی است که اگر بودجه ورزش کارکنان سازمان‌ها صرفا صرف امور ورزش شود، مدیران سازمان‌ها با توجه به ماهیت کار مجموعه‌های ورزشی و پرداخت مبلغی به عنوان پیش پرداخت می‌توانند به کارمندان خود تا ۲ برابر خدمات ورزشی هزینه نمایند. در صورتی که کارت‌های هدیه هیچ تخفیفی ندارند و صرف اموری غیر از امور ورزشی می‌شوند که این امر مغایر با سیاست‌های قانونگذاران کشور که جهت توسعه و ارتقای سلامت کارکنان سازمان‌ها در جهت بهره وری کار و جلوگیری از فرسودگی ناشی از بی تحرکی و جلوگیری از هزینه‌های چند برابری تحمیل شده به سازمان‌ها و بیمه‌ها در حوزه سلامت و بازنشستگی بابت بیماری‌های به وجود آمده در میانسالی و کهنسالی است.

فریاد شیران گفت:  به آمار‌ها توجه کنید حدود ۵۸ درصد جمعیت ایران وزن بالا دارند و ۳۷ درصد فشار خون دارند و ۳۳ درصد دچار افسردگی هستند. تحرک لازم بین اقشار مختلف جامعه آسیب‌های زیادی را به فرد وارد می‌کند. با توجه به رشد فزاینده شهر نشینی و صنعتی شدن و گسترش وسایلی مثل استفاده از آسانسور، پله برقی و تغییر در سبک زندگی و گسترش آپارتمان نشینی در شهر‌ها که تحرک شهرنشین‌ها را به شدت کاهش داده و مسائلی مثل بیماری‌های قلبی و عروقی و اضافه وزن و ناآرامی‌های روانی و افسردگی پدیدار شده است. به دلیل مشغله بیش از حد با توجه به مقتضیات زندگی شهری اوقات فراغت افراد به صورتی شکل گرفته است که کمترین تحرک بدنی را داشته باشند. نقش ورزش در سلامت در همه ابعاد مختلف از جمله جسمی و سلامت روان امری است که مورد توجه کارشناسان ورزش در دنیا و همچنین روان شناسان قرار گرفته است. آنها ورزش را یکی از مهمترین راهکار‌ها برای درمان مشکلات روان شناختی پیشنهاد می‌کنند که در بهبود سلامت و احساس خوب بودن به علت اثرات مثبت ذهنی و فیزیکی اش نقش بالایی در بازتوانی دارد.

بخوانید:  هنگ‌کنگ ۲ - ۴ ایران/ پیروزی با درخشش طارمی و ضعف خط دفاعی

او ادامه داد: از طرف دیگر مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی نشان می‌دهد اغلب کشور‌های دنیا سرمایه گذاری قابل توجهی در ورزش همگانی می‌کنند چرا که هر چقدر شهروندان هر کشور به ورزش و تحرک گرایش بیشتری داشته باشند همان میزان هزینه درمان پزشکی کشور کاهش پیدا می‌کند.

پیشکسوت ورزش کشورمان  گفت:  همچنین فعالیت‌های ورزشی در کاهش جرایم موثر هستند و ترغیب شهروندان به امر ورزش تلاش فراگیر برای کمرنگ کردن انگیزه‌های مجرمانه و پرخاشگرانه و تمایلات مهاجمانه است؛ بنابراین آیا زمان آن فرانرسیده است که نمایندگان محترم مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات و سایر نهاد‌های نظارتی برای جلوگیری از انحراف در بودجه ورزشی، ورزش همگانی، دور زدن قانون، تخلفات اداری مدیران، افزایش هزینه‌های درمانی جامعه در آینده و به خطر افتادن سلامت کارکنان کشور ورود کنند؟

او تاکید کرد: کسی که مرتب ورزش می‌کند مریض و بیمار نمی‌شود و با انگیزه و نشاط بیشتری سرکار خود حاضر می‌شود و اگر ورزش کند دفترچه درمانی اش سفید‌تر می‌ماند، بیمارستان کمتر ساخته می‌شود و تخت بیمارستان افزایش پیدا نمی‌کند و در نهایت با توجه به تحریم‌های اقتصادی، واردات دارو کمتر می‌شود و سودش به جامعه و وزارتخانه‌ها اضافه می‌شود.

بخوانید:  لشکر شکست ناپذیر لورکوزن، رم را هم فتح کرد/ آتالانتا در مارسی مساوی گرفت + فیلم



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *