بازار قدیم قم شاهکاری از معماری ایرانی بوده که تشکیل شده از چهارسوق سرا راسته و تیمچه‌ ای بزرگ است. در بخش‌ های مختلفی از این بازار چه می‌ توانید با اصالت مجموعه ایرانی آشنا شوید. این بنا به دوران صفویان باز می‌ گردد.

بازار قدیم قم

بازار قدیم قم:

این بازار دیدنی‌ های زیادی داشته و هر ساله گردشگران زیادی با سبک معماری این بنا از نزدیک آشنا می‌ شوند. این بنا در ۱۶ آذر ۱۳۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بازار در استان قم واقع شده و برای بازدید از آن باید به خیابان طالقانی در نزدیکی حرم حضرت معصومه علیه السلام بروید.

بازار تاریخی قم

معرفی بازار قدیم:

در این بازار می‌ توانید با سبک معاشرت‌ های مردم این منطقه و علوم و رسومات از نزدیک آشنا شوید. همچنین بخش مهمی از آثار تاریخی آن را مشاهده می‌ کنید. شما در این بازار چه امکان خرید انواع سوغاتی را دارید. این بنا از  مکان های دیدنی قم بوده که معرفی می شود.

بخوانید:  باغ بامبو رامسر و زیبایی هایی که نباید از دست بدهید

خرید انواع پارچه‌ های نفیس فرش‌ های ابریشمی گران بها در این نواحی امکان‌ پذیر است. مغازه‌ های این بازار به حرفه‌ های قدیمی خود مشغول هستند. برخی از این مغازه‌ ها آهن گری، رنگ‌ رزی، نجاری و زغال فروشی بوده که از قدیم پابرجا هستند و شاید از نیاکان آن ها به ارث رسیده است. حال و هوایی که در این بازارچه مشاهده می‌ کنید، لذت بخش و هیجان انگیز می‌ باشد.

معرفی بازار قم

تاریخچه بنا:

در بررسی تاریخچه این برنامه به دوران‌ های مختلفی اشاره می‌ شود. برخی آن را از دوران سلجوقی و برخی ایلخانی می‌ دانند. بخش اصلی این سازه در دوران صفوی و قاجاری بنا شده است. در هر یک از این مجموعه‌ ها با سبک‌ های جدیدی از معماری ایرانی آشنا می‌ شوید. بنابراین یکی از علت‌هایی که این سازه اهمیت تاریخی و معماری دارد به دلیل تنوع دوره‌ های تاریخی ساخت آن می‌ باشد.

بخوانید:  نگاهی به آبشار میشیگان و طبیعت زیبای آن در فصل های مختلف سال

در سال‌ های اول دوران پهلوی نیز این بازار بخش‌ های جدیدی با آن الحاق شد. جنگ ایران و عراق زیادی به این بنا وارد کرد. دو بخش بازار نو و بازار کهنه از قسمت‌ های اصلی این مجموعه هستند.

حجره بازار قم

بخش‌ های مختلف بازار:

همانطور که  این بازار شامل قسمت‌ های مختلفی است، ورودی مدرسه رضویه، مسجد چهل ستون، مسجد صابونی‌ها، ایوان، مناره‌ ها و غیره از مهم‌ ترین بخش‌ های مجموعه به شمار می‌ آید. آب انباری که به نام آب انبار کهنه شناخته شده نیز در این بازار وجود دارد.

بازار نو یک کیلومتر از چهار راه بازار تا کوچه عربستان کشیده شده چندین راسته تیمچه سرا و چهارسوق است. بازار نو ارتفاع زیادی داشته تزیینات گچی طاق‌ های آجری در این بنا خود نمایی می‌ کند. نورگیر های سقفی نیز در این بنا مشاهده می‌ شود که قلب سازه به شمار می‌ آید.

بخوانید:  بهترین دیدنی های جامائیکا و جاذبه های تماشایی این کشور کوچک

بازار مشهور قم

حجره‌ ها بخش‌ هایی از این بنا بوده که شامل ۲۷ حجره بوده سقف این بنا نیز با سه چشمه طراحی شده و با آجری ظریف به همراه مقرنس کاری دارد. شاه نشین این مجموعه نیز ویژه مسئولان بوده و برای پذیرایی استفاده می‌ شود. زمان برای بازدید از این بازار در هوای خنک و مطبوع قم است. عید و ایام تعطیلات این بازار پر تردد و شلوغ می‌ باشد.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *