سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی با حضور  در میزگرد اقتصادی شبکه یک حضور یافت. فرشاد حیدری و ایمان زنگنه مشاوران قاضی زاده هاشمی در این برنامه هستند.

قاضی‌زاده هاشمی در ابتدای میزگرد اقتصادی اظهار کرد: برای آن که منطق بحث روشن شود نوع نگاه خود را در این زمینه و برنامه‌های دولت خود را می‌گویم.

وی بیان کرد: آرام آرام درآمد خانواده‌ها کاسته شده است. افزایش قیمت‌ها به دلیل تورم فراوان بوده . جاماندگی حقوق و دستمزد را شاهد بودیم. در دهه نود رشد اقتصادی نزدیک به صفر بوده و از طرفی شاهد حضور نیروی کار غیرقانونی بودیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: هزینه‌های دولت برای ناترازی‌هایی که دارد افزایش پیدا کرده بود. بخش خصوصی انگیزه لازم را برای حضور در سرمایه‌گذاری نداشته و بخش خارجی هم تمایل به حضور در کشور نداشته است. در این مدت یا قیمت‌ها را باید ثابت نگه می‌داشتیم و یا با قیمت‌گذاری دولتی مه داشتیم یارانه می‌دادیم.

بخوانید:  نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ارزش یارانه‌ها اکنون کاهش پیدا کرده به دلیل آن که به صورت فزاینده بوده و باعث کسری بودجه شده است.

وی اظهار کرد: افزایش شدید نیاز ارزی کشور یکی از مشکلات ما بوده است. عملکرد ما همیشه در بخش کشاوری و کالاهای اساسی بیش از تخصیص ارز بوده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ثابت نگه‌داشتن قیمت انرژی باعث به صرفه نبودن سرمایه‌گذاری در این بخش شده است همچنین در حوزه انرژی مشکلاتی به وجود آورده و نتیجه آن ناترازی است که اکنون داریم و ممکن است که قابل جبران نباشد.

۳ هدف دولت مردم و خانواده

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دولتی هم باعث شد سودآوری فعالیت‌ها جذابیت‌های خود را از دست دهد، اما دولت مردم و خانواده چه می‌خواهد انجام دهد. وقتی از دولت مردم و خانواده می‌گوییم یعنی هدف ما خانواده است. ما ۳ هدف داریم مهار تورم، ایجاد رشد اقتصادی که باید به میانگین ۸ درصد برسیم و رفع فقر مطلق.

بخوانید:  طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها تایید شد/ موارد ردصلاحیت روحانی متعدد است

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ۴ برنامه داریم اولین اصلاح سیاست‌های ارزی و تجاری است. اکنون برای تولیدکننده ما واردات قطعه و مونتاژ بهتر است تا قطعه را بسازد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقدام بعدی ما رفع ناترازی بانکی است و برای این کار باید از مداخله اشخاص در امور بانکی جلوگیری کنیم و این کار را در بانک دی و در بنیاد شهید انجام دادیم.

وی تاکید کرد: بانک‌ها باید طبقه بندی شوند. باید اقتدار بانک مرکزی را باید ایجاد کنیم و دیون دولت را باید به بانک‌ها پرداخت کنیم. اصلاح ساختار بودجه هم از دیگر اقدامات ما است. همچنین تعهدات و بدهی‌های دولت را باید قاعده‌مند کنیم همچنین تحقق بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد است که این اقدام را نیز در بنیاد شهید به بهترین شکل انجام دادیم.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: : راهکار ما سپردن امور اقتصادی به مردم  و هدف ما تامین نیازهای معیشتی مردم است.

بخوانید:  نامزد‌های جبهه انقلاب از رقابت درون گفتمانی پرهیز کنند

حیدری مشاور قاضی‌زاده هاشمی در ادامه برنامه گفت: همه ما می‌دانیم تورم پدیده اقتصادی است که عواطف و اخلاق مردم را مورد توجه قرار می‌دهد و باید به آن توجه کنیم. خیلی‌ها فکر می‌کنند که با کاهش هزینه‌های دولت می‌توان این را درست کرد.

وی افزود: موضوع دوم بحث سیاست‌های پولی است. در این زمینه است که سال‌های نرخ سود را در بانک‌ها سرکوب کردیم. حتما این موضوع رانت و فساد ایجاد می‌کند و باید بین منافع سپرده‌گذران و تسهیل‌دهندگان رابطه درستی به وجود آید. نظام مدیریت بانک‌ها بهینه نیست. دخالت اشخاص غیرمسئول در بانک‌ها از دیگر مشکلات ما است. در کشور ما این اتفاق آن قدر عادی است که کاملا عیان است.

حیدری اظهار کرد: مطلب بعدی پایین بودن بهره‌وری در کشور است. در این بخش اقتصاد ما نابهره‌ور است و با استفاده از روش‌های روز می‌توانیم بهره‌وری را افزایش دهیم.

 



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *