بانکی‌پور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امیرحسین بانکی‌پورفرد نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: دو سال از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می‌گذرد و ما تصور نمی‌کردیم بعد از دو سال آثار این قانون نمایان شود، چون تغییر رفتار اجتماعی بسیار سخت است.

وی اظهار کرد: سی سال جامعه به سمت تنظیم خانواده رفت و این مسیر در زیرساخت‌های مسکن، حقوق و دستمزد و در همه جا تنیده شده بود و فرهنگ‌سازی‌های گسترده‌ای صورت گرفته بود که مردم یک یا دو فرزند داشته باشند.

نماینده مجلس دوازدهم بیان کرد: تغییر ریل سی سال در دو سال بسیار سخت بود، اما پس از دو سال شاهد بودیم علی‌رغم فشار اقتصادی بر مردم و سرمایه اجتماعی پایینی که رخ داده بود مردم را راضی کردند و تغییر رفتارشان را نمایان کردند و در ۱۵ استان نرخ باروری رو به افزایش گذاشت این در حالی است که در هفت سال گذشته نرخ باروری هر سال کاهشی بود، اما الان سیر افزایشی خود را آغاز کرده است.

وی گفت: الگوی فرزند سوم، چهارم و پنجم به‌طور معناداری افزایش یافته و نسبت به چهار سال پیش الان بیست درصد جامعه فرزند سوم دارند در صورتی که قبلا ۱۶ درصد جامعه فرزند سوم داشتند.

بخوانید:  واکنش سخنگوی وزارت خارجه به حملات شب گذشته آمریکا و انگلیس به یمن

بانکی‌پور افزود: برای اینکه در سیاه‌چاله جمعیت نیفتیم باید الگوی فرزند سوم، چهارم و پنجم را تقویت کنیم همچنین تولد فرزند در بالای ۳۵ سالگی باید تقویت شود و این موضوع در کشور‌های دیگر هم رخ داده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم تصریح کرد: در کشور ما فرهنگ‌سازی شده بود که در سن بالای ۳۵ سال بارداری رخ ندهد، اما در همه دنیا عمده بارداری‌ها در این سن و سال است و در اغلب استان‌های ما پس از اجرای قانون جوانی جمعیت بیشتر ولادت‌ها در سنین ۳۵ تا ۴۰ سال است و این الگو شکسته شد، چون چاره‌ای جز این کار نداشتیم.

نماینده مجلس دوازدهم بیان کرد: بخش زیادی از اتفاق مبارکی که افتاده بابت همکاری گروه‌های مردمی و بخشی از مدیران است که به‌طور جدی متوجه این مسئله شدند و پای کار ایستادند و امیدواریم بقیه مدیران هم از خواب غفلت بیدار شوند و مسئله بحران جمعیت را جدی بگیرند.

بانکی‌پور اظهار کرد: رسانه‌ها کمک کنند و به‌جای تکه انداختن و گوشه زدن ببینند این یک بحرانی فراتر از سیاست، حکومت و حتی عقیده است، چون یک بحران سرزمینی است و هر کسی با هر فکر و علاقه‌ای به ایران باید بداند که اگر در پنج سال آینده تغییر رفتار ما جدی نباشد به داخل سیاه‌چاله پیری جمعیت می‌افتیم که بزرگترین ابربحران تاریخ ایران زمین خواهد بود و تا ۱۵۰ سال آینده نمی‌توانیم از این سیاه‌چاله نجات پیدا کنیم آن‌وقت هر دولت، حکومت و هر آیینی که مردم داشته باشند آن را از  دست خواهند داد.

بخوانید:  شعار سال باید ملاک ارزیابی مدیران قرار بگیرد

وی تاکید کرد: اگر ایران به تمام موفقیت‌ها برسد، اما وارد سیاه‌چاله جمعیتی شود همه موفقیت‌هایش را از دست می‌دهد لذا هر کسی در هر مرام و تفکر و هر آرزویی که دارد باید بداند شرط تحقق آن آرزو، جوانی ایران است حتی اگر عقیده‌اش ۱۹۰ درجه با عقیده فعلی حاکمان جامعه فرق کند.

عضو فراکسیون جوانی و جمعیت بیان کرد: پنجاه درصد از قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اجرا شده و بخش‌های زیادی را وزارت بهداشت اجرایی کرده، اما آن مراکزی که مرکز ثقل هستند آن را هنوز اجرایی نکرده‌اند و رئیس‌جمهور فقید در این زمینه به درستی تذکر دادند، چون سقط ربطی به بحث جمعیت ندارد چراکه سقط یعنی جنگ با بشریت و انسانیت و یکی از بلیات و تراژدی‌های جهان معاصر است و لکه ننگی بر دوران مدرنیته است که متاسفانه وقتی کشور ما وارد برنامه توسعه مشابه با مدرنیته شد دچار این بلیه شد.

بانکی‌پور اظهار کرد: در سقط مسئله فراتر از اینکه جمعیت را کم کند این است انسانی که نمی‌تواند از خودش دفاع کند را بکشند و هیچ‌کس هم از حقش دفاع نکند آن هم در دنیایی که دائم حرف از حقوق بشر می‌زنند، اما از حق جنین دفاع نمی‌کنند.

بخوانید:  نمایندگان از پرداختن به حواشی بپرهیزند

نماینده مجلس دوازدهم بیان کرد: باید جلوی سقط را بگیریم و متاسفانه باید بگویم آمار‌های سقط در دنیا بیست برابر آمار کشته‌های کرونا در اوج پاندمی بود البته در ایران به آن حد نبود، اما آمار بسیار تکان‌دهنده‌ای بود حداقل شش الی هفت برابر کشته‌های کرونا در زمان اوج همه‌گیری این ویروس بود. 

بانکی‌پور گفت: اگر با همین سبک جلو برویم در سال ۲۰۳۰ به ازای هر نفر دو نفر بیشتر وجود خارجی ندارد یعنی از نوزاد تازه به دنیا آمده تا کودک، نوجوان، جوان و یک انسان شصت ساله و کسی نیست به آنها کمک کند.

وی بیان کرد: موسسات همسریابی چند کار انجام می‌دهند یکی همسریابی که طبق قانون جوانی جمعیت برای مجوزشان تسهیل ایجاد کردیم و اغلبشان مجوز گرفتند و کار دیگر موسسات همسریابی کمک به مراسم عقد و عروسی است که تقریبا قیمتشان یک هفتم هزینه عادی می‌شود که به زوج‌های جوان بسیار کمک می‌دهد.

نماینده مجلس دوازدهم اظهار کرد: یکسری از این موسسات در جهیزیه کمک می‌کنند که جهیزیه‌ها را با قیمت کمتر یا به صورت قسطی فراهم می‌کنند لذا حتما گروه‌های مردمی نقش بزرگی در این قضیه دارند.



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *