برای شروع موضوع تفاوت های اصلی هتل با متل می توان گفت که این تاریخچه به سال های کاملا دور بر می گردد. متل ها با گسترش سفر های جاده در آغاز دهه ۱۹۰۰ شکل گرفتند چون متل ها برای اقامت راننده های بین راهی ایجاد شده بودند و نام گذاری این ساخت و ساز بر همین اساس بوده است. متل مخفف دو کلمه Motorist به معنای راننده و Hotel به معنای هتل است با اینکه امروزه تفاوت های آشکار هتل با متل با زنجیره شدن متل ها در حال حذف شدن است اما در صنعت هنوز هم پا بر جا نام دارد.

اگر به دنبال کاهش هزینه ها در سفر هستید، متل گزینه ایده آلی می باشد چون بهترین گزینه برای اقامت رزرو متل در سفر های جاده ای است. شاید از جمله خانواده هایی هستید که به پرداخت هزینه های گزاف اهمیتی نمی دهید، هتل می تواند گزینه مناسبی باشد. هتل ها با کادری مجرب، خدمات و امکانات رفاهی مطلوبی را در اختیار مسافران قرار می دهد تا سفری خستگی ناپذیر را برای مسافران فراهم سازند.

آشنایی با هتل و متل

تفاوت های اصلی هتل با متل

مکان:

یکی از اصلی ترین تفاوت ها برای شناسایی و تشخیص هتل با متل، قرارگیری آن ها در موقعیت مکانی جداگانه است. اصولا متل‌ها در کنار جاده و مسیرها و خارج از شهر ساخته می‌شوند و مسافرانی که در مسیر های جاده ای هستند متل ها را برای استراحت خود انتخاب می کنند، امّا هتل‌ها در مرکز شهر یا نقاطی که مسافر ها رفت‌وآمد دارند مثل نزدیکی فرودگاه یا جاذبه‌های گردشگری ساخته می‌شوند.

بخوانید:  معرفی موزه لیورپول و آشنایی با جاذبه های تماشایی آن

معماری:

یکی دیگر از شاخصه های تفاوت میان دو سبک طراحی هتل با متل، معماری آن ها است. به ظاهر متل ها معماری ساده ای دارند و در طبقات یک یا دو عددی ساخته می شوند، در اتاق به محوطه پارکینگ راه دارد تا حمل بار برای مسافران ساده تر باشد و این طراحی مشابه به شکل های I، U یا L است، امّا معمار ها برای طراحی هتل‌ها از طراحی‌های ویژه برای زیبا و شیک شدن ساختمان ها استفاده می‌کنند، دارای چندین طبقه با چند صد اتاق هستند و آسانسور و پلکان‌های طولانی دارند.

معماری هتل

معماری متل

کارکنان:

در فضای هتل برای هر قسمت، هر فرد وظایف مشخصی دارد و به صورت تخصص خود یک کار را انجام می‌دهد، امّا در متل‌ها تعداد کارکنان زیاد نبوده و امکان دارد همان فرد پذیرش مهمان، چندین وظیفه دیگر هم داشته باشد به گونه ای هر فرد مسئول هماهنگی چند کار است.

بخوانید:  بازدید از تپه های سیلک با قدمت تاریخی کم نظیر

خدمات:

باید گفت که متل‌ها خدمات بسیار ساده تری نسبت به هتل‌ها دارند. خدمات اصلی متل اتاق، پارکینگ، تعمیرات و پمپ بنزین است و در بعضی موارد تعدادی از متل‌ها خدمات لوکس‌تری مثل استخر و رستوران هم دارند امّا در هر صورت خدمات هتل و متل با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. هتل‌ها خدمات بیشتری را بر حسب ستاره‌ای که دارند در اختیار مسافران می‌گذارند حتّی گاهی اوقات در کنار خدمات خود، تفریحاتی هم برای مسافران فراهم می‌کنند.

تفاوت خدمات هتل با متل

هزینه اقامت:

اما هزینه اقامت برای مسافرین هتل و متل ها چگونه است؟!
متل‌ها به علت سبک مسافرانی که دارند، ساعتی اقامت را محاسبه می‌کنند در نتیجه برای افرادی که تصمیم به استراحت چند ساعته دارند، بسیار مقرون به صرفه می باشد، امّا هتل‌ها به علت امکانات و سرویسی که ارائه می‌دهند، محاسبه هزینه‌ اقامت آن ها بر مبنای شب‌مانی افراد است.
پس باید گفت علاوه بر اینکه به صورت جامع دلیل قرار گیری و سرویس‌های مختصر متل، اقامتگاه ارزان‌تری از هتل به شمار می آید، باز هم به علت مبنای محاسبه ساعتی برای مسافران موقت، گزینه بسیار ارزان و اقتصادی محسوب می شود

بخوانید:  بازدید از کاخ بردک سیاه و جاذبه تاریخی استان بوشهر

مدت اقامت:

مدت اقامت مسافران در هتل و متل از شاخصه های اصلی تفاوت بین آن ها بشمار می آید در حقیقت این مدت اقامت به گونه ای در طراحی و مکان‌یابی هتل و متل نیر نقش دارد. هتل‌ها به علت قرار گرفتن در فضا هایی که تفریح یا جاذبه ای در اطراف آن وجود دارد، مسافران را تشویق می کنند تا زمان بیشتر در آن جا بمانند اما متل‌ها در کنار جاده‌ها طراحی و ساخته شده‌اند و امکاناتی در اطراف آن ها وجود ندارد، به همین دلیل بیشتر مسافران ساکن در متل ها موتورسواران و سایکل‌توریست‌ها هستند.

رتبه‌بندی بر اساس ستاره:

همه شما آگاهی دارید که هتل‌ها بر اساس میزان خدمات و سرویسی که ارائه می دهند مابین ۱ تا ۵ ستاره دریافت می‌کنند. حقیقت این ستاره‌ها به عنوان استانداردهای بین‌المللی در همه جای دنیا شناخته می شوند اما در مقابل، معیار بین‌المللی برای متل‌ها وجود ندارد و سطح خدمات آن ها به اندازه هتل‌ها تفاوت ندارد. در بعضی نقاط برای متل دو درجه در نظر می‌گیرند: ۱.۵ و ۲.۵.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *