سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه هفتم اظهار کرد: الان که عضو هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم، لازمه‌اش این است که تمام این برنامه را مطالعه و درباره‌اش بحث کنیم. درباره انطباق با سیاست‌های رهبری بر آن کار کردیم. دولت جدید شروع کارش با برنامه هفتم است. این همزمانی‌ فرصت ارزشمندی است تا کار خود را با آن شروع کند؛ برنامه‌ای که تبدیل به قانون شده و مبنای کار است.

اگر کشور می‌خواهد پیشرفت کند، لازمه‌اش برنامه است

جلیلی افزود: اگر کشور می‌خواهد پیشرفت و جهش داشته باشد، لازمه‌اش برنامه و باور به آن است. اوایل برنامه ششم، دولت وقت چندان اعتقادی به آن نداشت و معتقد بود که این برنامه را دنبال نمی‌کند. در آن هشت سال فقدان این برنامه باعث شد فقط ۳۰ درصدش اجرا شود و این باعث رشد منفی شد.

بخوانید:  نتیجه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳

وی ادامه داد: در خود برنامه وظایفی به دولت محول شده که مجدد باید برنامه بنویسد. این نشان می‌دهد که دولت باید به برنامه اشراف داشته باشد. یکی از موضوعاتی که من بر آن تاکید دارم که باید سرعت بخشیده شود و سریعا برنامه اجرا شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: اینکه چرا برنامه‌ها اجرا نمی‌شود را مطالعه کردم. ۶ برنامه بعد و ۶ برنامه قبل از انقلاب داشتیم. مثلا سال ۳۷ برای نوشتن برنامه گروهی از دانشگاه هاروارد دعوت می‌شوند تا آن را بنویسند و سال ۴۱ کتابی به نام برنامه نویسی در ایران می‌نویسند.

جلیلی گفت: آنها بحث‌هایی را درباره برنامه‌نویسی در ایران مطرح می‌کنند. متاسفانه با اینکه این کتاب در آن سال‌ها نوشته شده، اما کماکان این بحث‌ها وجود دارد. فقط برنامه را خواندن مهم نیست، بلکه باید به برنامه و موانع موجود اشراف داشت و حرکتی کرد تا موانع رفغ و برنامه محقق شود. برنامه قبل ۳۰ درصدش اجرا شده است. متاسفانه در ۸ سال دهه ۹۰ طبق گزارش خود دستگاه‌های دولتی برنامه اجرا نشده است.

بخوانید:  اقتصاد کشور باید معطوف به هدف، قابل کنترل، پیش‌بینی‌پذیر باشد

دولت قبل به برنامه اعتقادی نداشت و ثمره آن هم رشد اقتصادی منفی بود

برنامه هفتم منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد

 

او درباره پیشرفت اقتصادی اظهار کرد: زمانی که سیاست‌های برنامه نوشته می‌شد و بعد رهبر انقلاب ابلاغ کردند یک سری اهداف تعیین شد. برخی از دوستان در همان زمان اعتقاد داشتند که آیا ممکن است؟ ما با ساعت‌ها مطالعه جمع‌بندی‌مان این بود که این اهداف قابل تحقق است، اما کار جدی می‌خواهد.

 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در برنامه هفتم گفته شده است که ۱۵ بند باید تا یکسال نوشته شود و نباید این را پشت گوش انداخت. این برنامه منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد و مانع می‌شود. من موضوعی را در ابتدای دولت آقای رئیسی به ایشان ابلاغ کردم درباره ضایعات نفتی که دو تا چهار درصد است و گفتم که راه حلش سامانه برخط است و قرار شد در برنامه هفتم ذکر شود، اما در این برنامه نیامده بود که ایشان پیگیری کردند و بعد آمد، اما باز کافی نیست. این موضوع جدید است، زیرا جلوی چند میلیارد دلار اتلاف منابع کشور را می‌گیرد.

بخوانید:  افتتاح ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

 

جلیلی افزود: اگر بحثی در باره برخی موضوعات مانند کاهش تووم و رشد ۸ درصد می‌شود لوازمی دارد که بسیاری از آنها در برنامه آمده است، مثلا مدیریت بازار ارز و قابل پیش‌بینی بودن سیاست‌های اقتصادی و حاکمیت دلار که اینها وظیفه رئیس‌جمهور است.

 

 



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *