حسین عسگری رئیس سابق کمیته داوران در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  درباره عملکرد داوران در لیگ بیست و سوم فوتبال اظهار کرد: به هر حال ۵، ۶ هفته قبل از پایان رقابت‌ها خیلی مشکلات داوری داشتیم.  اگر بخواهیم از اول بازی‌ها شروع کنیم، حداقل هر هفته ۳ بازی را اشتباهات داوری رقم زد. بحث تغییرات در تشکیلات داوری باعث شد که  یک مقدار این اشتباهات کمتر شود و هفته آخر هم دیدید که اشتباهات داوری وجود داشت.

او افزود: اشتباهات داوری در هفته آخر باعث شد که یک تیم قهرمان لیگ شود. گلی که پرسپولیس به مس رفسنجان در هفته پایانی زد همه کارشناسان اعلام کردند که آفساید بوده است.

عسگری درباره اینکه نبود VAR هم در اشتباهات داوری تاثیرگذار بوده است، گفت: صددرصد، سیستم کمک داور ویدیویی می‌تواند جلوی خیلی از این اشتباهات داوری را بگیرد. فیفا تلاش کرد تا راهی پیدا کند تا جلوی  این اشتباهات داوری را بگیرد که VAR آمد، اما متاسفانه ما هنوز هم  بلا تکلیف هستیم. برای فصل آینده هم مطمئن نیستم که مسابقات لیگ با VAR شروع شود و حالا ببینیم که چه کار می‌کنند.

بخوانید:  فهرست جدید تیم ملی ایران رونمایی شد

رئیس سابق کمیته داوران درباره اینکه استقلالی‌ها مدعی بودند که اشتباهات داوری به سود پرسپولیس بوده است، گفت:نه، فهرستی از اشتباهات داوری تهیه شده است که اگر نگاه کنید می‌بینید که تقریبا اشتباهات داوری برای همه تیم‌ها یکی بوده است. مشکلی که در فوتبالمان است، تیم‌ها زمانی که اشتباهات به نفعشان می‌شود و بازی را برنده می‌شوند هیچ وقت نمی‌گویند با اشتباهات داوری پیروز شدند. وقتی در یک بازی داور اشتباه می‌کند و تیم مقابل می‌بازد، حریفش با اشتباه داوری برنده شده است. اگر بخواهیم حساب کنیم این اشتباهات باعث عقب ماندن تیمی نشده است. اشتباهات داوری به نفع و هم به ضرر تیم‌ها بوده است.

او درباره اینکه زمانی که ریاست کمیته داوران را برعهده داشته، به داوران سکه  و رشوه داده می‌شد یا نه! گفت: در هر قشری امکان دارد یکی، ۲ نفر تخلف کنند. این چیزی نیست که کسی بتواند مدعی شود که در این قشر همه سالم هستند. فساد در همه جا وجود دارد و داوری هم یک بخش ماجرا است. البته داوری حساس است حتی اگر یکی، ۲ مورد هم فساد در آن باشد زیاد است.

بخوانید:  «جردن باروز» المپیک پاریس را از دست داد

عسگری درباره اینکه در دوران ریاستش در کمیته داوران تخلفی از داوران دیده است، بیان کرد: همان موقع براساس گزارشی که آمد ۲ داور را کنار گذاشتیم و بازی هم به آنها ندادیم. منتهی اسمشان را نمی‌گویم، چون می‌خواهم آبرویشان حفظ شود و آن ۲ داور دیگر به داوری ادامه ندادند.

رئیس سابق کمیته داوران درباره اینکه داوری در فوتبال ما درست می‌شود، گفت: اگر واقعا اراده‌ای باشد داوری درست می‌شود. داوری در گذشته خیلی سربلند بوده است چه در داخل و چه در خارج از کشور، اما با تصمیمات غلط و مصوب‌های اشتباهی که در ۲، ۳ سال اخیر گذاشتند اصلا داوری را از بین بردند.

او در پایان گفت: به هر حال بازی‌های لیگ تمام شده است و تازه فعالیت اصلی کمیته داوران از اکنون باید شروع شود که داوران خود را برای فصل آینده آماده کنند. آن روش‌های غلطی که در ۳، ۴ سال اخیر بود و این همه داور اضافه کردند و تست‌های درستی از داوران نمی‌گرفتند. آموزش صحیح و کلاس هاس منظم در این ۲ ماه تعطیلات باید به داوران داده شود. مسئولان داوری  باید برنامه ریزی برای لیگ‌های مختلف چه لیگ برتر، چه لیگ آزادگان، دسته یک،  دسته دوم و بقیه مسابقات کنند.  

بخوانید:  سرنوشت قهرمانی در دستان پرسپولیس است

خبرنگار: مریم طایفه



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *