قاضی‌زاده هاشمی: باید ورزش را وارد زندگی کنیم

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه برنامه اظهار کرد: شهید رئیسی با فساد کنار نمی‌آمد با آن فساد برخورد می‌کرد. در سلامت اولویت آن است که شما بیمار نشوید و این موضوع تعاریف زیادی دارد. وظیفه دولت آن است که موتور ایجاد بیماری را خاموش کند؛ آلودگی‌ها در سطح را نابود کند. با اوضاع زیست محیطی‌ تهران کسی نیست که دچار بیماری نشود و تعداد روز‌های آلودگی بسیار زیاد است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: و تلاش کنیم که تمام این بسته دیده شود. در بنیاد شهید در این زمینه اقدامات مهمی داشتیم. کاری کنیم که دسترسی عادلانه در حوزه سلامت اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: ۴۵ درصد پزشکان تنها در تهران هستند. باید به شهر‌های دیگر پزشک اعزام کنیم. در دولت شهید رئیسی اقدامات خوبی داشتیم. ۱۲ میلیون نفر در این دولت تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند و این کار حمایتی بود که دولت شهید رئیسی آن را وظیفه خود دانست.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: هزینه بیماری‌های صعب العلاج  بالا است. باید سه دهک پایانی را به بهترین شکل پوشش دهیم.

 قالیباف: آمریکا نشان داده دشمن این سرزمین است

قالیباف نیز بیان کرد: آقای پورمحمدی بحثی درباره تحریم داشت. معتقدم تحریم کاغذپاره نیست و به مردم، اقتصاد و رشد تولید ضربه می‌زند. من با مذاکره موافقم، اما مذاکره روش مبارزه است. آمریکا همیشه نشان داده دشمن این سرزمین بوده است. نتیجه مذاکره چی شد؟ اعتماد کردید و ترامپ از قرارداد بیرون رفت و الان یک طرفه تعهدات را اجرا می‌کنیم.

او گفت: رهبر انقلاب گفتند قانون راهبردی به نفع کشور است. ما هم باید رفع تحریم را دنبال کنیم. برای حل مشکل تحریم هر که را باید ببینیم را دریغ ندارم. این شرط عقل است و در سال ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی هدر می‌دهیم. آیا شرکت‌های خارجی این همه هزینه می‌کنند.

نامزد انتخابات افزود: موضوعات منافع ملی ما در سیاست خارجی نیازمند عقلانیت است. باید درباره سلامت بحث میکردم، اما چون موضوع مهمی بود. شما به یک نفر از شش نفر اعتماد می‌کنید، اما هر کدام در گوشه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها هستیم. حتما باید بهداشت را بر درمان ارجح بدانیم.

پورمحمدی: خیلی از پزشکان و پرستاران مشکلات اقتصادی دارند

پورمحمدی اظهار کرد: نتیجه کلی را باید بگوییم باید با قدرت مسیر را ادامه دهیم و این کار را دوستان نکرده است. آقای قالیباف و رقابت چین با آمریکا و داستان تایوان و چندین موضوع دیگر مناسبات قدرت است و بایدن هم به خاطر مشکلات انتخابات کار‌هایی می‌کند. ما از فرصت‌های خود استفاده نمی‌کنیم.

نامزد انتخابات گفت: نفت را ارزان می‌فروشیم و پول ما را نمی‌دهند تا زاکانی برود پول نفت را به روش‌های خود بگیرد. آیا تورم کاهش پیدا کرده و مردم زندگی آسانی دارند؟ باید اقدامات خود را ببینیم و درست اقدام کنیم.

او ادامه داد: در حوزه پزشکی این همه مهاجرت در پزشکان و پرستاران مشکلات بدی است. باید به جامعه احترام بگذاریم. ما تا مشکلات اقتصاد را حل نکنیم پزشکان ناراضی هستند.

پورمحمدی گفت: خیلی از پزشکان و پرستاران مشکلات اقتصادی مهمی دارند. ما دانش پزشکی بالایی و امکانات مهمی داریم. ظرفیت وجود دارد و تنها باید به اساتید فن اعتماد کنیم و مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

زاکانی: شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد

 زاکانی در ادامه بیان کرد: از توصیه‌های اخلاقی پزشکیان تشکر می‌کنم. دعوای ما سر مردم است.  پدر این مردم را شما درآوردید ما در نیاوردیم. بعدا اقای پورمحمدی توضیح دهد با اسناد کرسنت چه کردند؛ بعدا با شما کار داریم.

بخوانید:  شهید امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جبهه مقاومت بود

وی افزود: نیروی انسانی ما در حوزه پزشکی سرمایه هستند. ما چند اقدام کردیم که آقای پزشکیان ما را نقد کرد. ما شبکه بهداشت را تقویت خواهیم کرد و پیشگیری را مقدم بر درمان میدانیم.

زاکانی بیان کرد: ۶۰ درصد مردم بیمه تکمیلی خواهند شد. با مبنای تعرفه دولتی۴۰ درصد درمان رایگان می شود.۴۰ درصد مراجعه سرپایی ۵۰ درصد تخفیف خواهند گرفت. درمان بیماران صعب العلاج کلا رایگان می‌شود.

جلیلی: صندوق‌های بیمه خودشان بیمارند

جلیلی اظهار کرد: بخشی از نظام دولت مربوط به نظام سلامت می‌شود. در این ۴۵ سال میانگین عمر ۷۵ سال شد. همین ۲۴ ساعت قبل ۱۲۰۰ نفر از جمعیت ما فوت کردند. این رافع مسئولیت ما در مرگهای قابل پیشگیری نیست. مرگ‌های قابل پیشگیری باید به حداقل برسد.۴۷ درصد مرگ‌های ما زودرس است. مقدار بسیاری از مرگ‌ها متعلق به آلودگی هواست.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: صندوق‌های بیمه خودشان بیمارند و عدالت محور عمل نمی‌شود. فقط یارانه نباید داده شود. کاهش هزینه‌های کمر شکن در بند پ برنامه آمده است.

پزشکیان: با حقوق ده و پانزده میلیون تومان پزشکان به روستا‌ها نمی‌روند

پزشکیان در ادامه برنامه با بیان اینکه در تبریز که رئیس دانشگاه بودم ساختار روستا‌ها را اصلاح کردیم، اظهار کرد: در عرض ۶ ماه ۶۰۰ خانه بهداشت با مشارکت مردمی ساختیم. برای آنکه در مناطق محروم کار کنیم عملاً آنجا کارگری کردیم و بعد این تبدیل به الگو شد. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: پزشک خانواده و ارجاع را راه اندازی کردیم و نگاه ما این بود که انسان کالا نیست. قبل از ما در حقیقت در قانون برنامه سوم قرار بود همه چیز به بخش خصوصی واگذار شود.

وی اظهار کرد: در دوران آقای خاتمی بیمه‌های روستایی درست شد. هر کسی در تخت بیمارستان پول نداشت بیمه شد. مراکز بهداشتی را اصلاح کردیم و برای این روند دستورالعمل نوشتیم. اینها دقیقاً همان چیزی بود که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری دیده شد. 

پزشکیان اظهار کرد: در مجلس نیز منابع لازم را برای این پوشش‌ها را تخصیص دادیم. مسائلی که آقای زاکانی می‌فرمایند را ما قانونش را نوشتیم، اما چرا به آن عمل نمی‌شود؟ چرا که مجلس دولت و قوه قضاییه خلاف می‌کنند. چرا که از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کنند وقتی دولت به مردم می‌رسد پولش کم می‌آید. 

او اظهار کرد: ما روند حرکت در بهداشت و درمان را به نفع مردم عوض کردیم. در مجلس همیشه مشکل ما این است که چرا به قانون عمل نمی‌شود. مجلسی‌ها، دولتی‌ها و قوه قضاییه به بیمارستان خصوصی می‌روند و به مردم که می‌رسد پول نمی‌دهند. 

پزشکیان گفت: ما باید سر سفره‌ای بنشینیم که برای مردم پهن کرده‌ایم. حرف‌ها را می‌زنیم، اما ویژه برای خود خدمت می‌گیریم. مجلس گذشته درآمد پزشکان را کاهش داد. پزشک خصوصی که مجلس و دولت با آن قرارداد داشت در یک عمل به اندازه یک ماه پزشک دولتی درآمد داشت. با حقوق ده و پانزده میلیون تومان پزشکان به روستا‌ها نمی‌روند.

 قاضی‌زاده هاشمی: مردم با مشکل دارو مواجه هستند

 قاضی‌زاده هاشمی هم در ادامه مناظره انتخاباتی اظهار کرد: با بیان مسئله، مسائل حل نی‌مشود. ساحت ریاست جمهوری ساحتی است که با برنامه‌ها آشنا است و راهکار عملی دارد و به مردم راهکار می‌دهد. خواهش من این است که باید حرف روشن بزینم. اکنون مردم با مشکل دارو مواجه هستند. برای بهتر شدن دسترسی به دارو چه کنیم؟ راهکار ما دادن منابع پشتیبانی از طریق بیمه است.

بخوانید:  پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری کیست؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در بحث سلامت الکترونیک بنیاد شهید اقدام کردیم. در گردشگری سلامت امکانات خوبی داریم. یکی از دلایل رفتن پزشک‌ها آن است که در سایر کشور‌ها درآمد بالاتری دارند.

او یادآور شد: بعضی از کشور‌های همسایه در حوزه گردشگری سلامت بیش از ۱۰ میلیارد دلار در آمد دارند و در این زمینه باید اقداماتی را عملی کنیم.

قالیباف: سه دهک پایین  بیمه سلامت رایگان شدند

قالیباف نیز گفت: محیط زیست امروز یکی از استراتژی‌های بخشی ماست و به اندازه مسائل سیاسی و فرهنگی موضوعیت دارد. ما وقتی در جنگ بودیم و بچه کوچک داشتیم مشکل شیرخشک داشتیم و الان هم مشکل داریم.

او افزود: در دهه ۶۰ مشکل شیرخشک حل نشد و الان در نظام سلامت می‌گویند در ۲۰ سال آینده افراد بالای ۶۰ سال ما سه برابر می‌شود. ما باید هم افق آینده را روشن کنیم و وضع حال مردم را خوش کنیم تا در معیشت و سلامت مشکل نداشته باشند.  

نامزد انتخابات بیان کرد: آیا این کیفیت درمان است که ارائه می‌کنیم؟ به پزشکان حقوق ندادیم؛ دستیار‌ها مشکل داشتند؛ البته در مجلس مشکل را حل کردیم. همه سه دهک پایین حدود شش میلیون نفر بیمه سلامت رایگان شدند.

 پورمحمدی: سالمندی مسئله مهم کشور است

مصطفی پورمحمدی با بیان اینکه بحث سلامت جز نقاط مثبت ماست، افزود: دو سه نفر از دوستان هم اینجا پزشک هستند، طرح‌هایشان را بدهند ما اجرا کنیم. معتقدم در شرایط مناسبی از لحاظ بستر‌ها آموزش و تحصیل هستیم. همانطور که آقای قالیباف گفت سالمندی مسئله مهم کشور است. همچنین برخی بیماری‌های جدید مانند اوتیسم زیاد شده است.

او با اشاره به اینکه باید نگاه جامع و کامل داشته باشیم، بیان کرد: بر این باور هستم که ایجاد امید و همکاری راه حل ماست. جامعه پزشکان فرهیخته‌ترین عناصر نظام هستند و مهم این است که گره‌های این بخش را حل کنیم. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مباحثی که دولت باید به آن توجه کند فراهم کردن سیاستگذاری و بستر مناسب و همچنین مدیریت اقتصاد سلامت و درمان است.

پورمحمدی ادامه داد: مطمئنم با مدیریت خوب در یارانه سوخت و انرژی مشکلات حل می‌شود. متاسفانه در دوره‌های گذشته و در دو طیف جناحی مدیریتی مختلف نتوانستیم آن را سامان بخشی کنیم و اسراف بزرگی را مرتکب شدیم.

وی اظهار کرد: حتی می‌توانیم انرژی را به میزان رفاه مطلوب از سطح بالای جهانی به مردم به صورت رایگان ارائه کنیم.  مسائل بسیاری داریم که حل آن عمدتاً در رویکرد ها‌ی برنامه‌ریزی‌های اقتصادی چابک‌سازی و کاهش هزینه‌ها است.

زاکانی: درمان زنان باردار رایگان می‌شود

علیرضا زاکانی در ادامه میزگرد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من سعی می‌کنم بسته‌ها را به طور شفاف بگویم. بخشی را برای حوزه سلامت فراموش کردم بگویم و آن رایگان کردن درمان خانم‌های باردار و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و افراد زیر ۷ سال است که در دولت شهید رئیسی بخشی از آن انجام شد، لذا مابقی اینها را به صورت پلکانی انجام می‌دهیم.

زاکانی ادامه داد: بزرگترین سرمایه در پزشکی نیروی انسانی، شبکه و کارکرد‌های ماست واینکه  بتوانیم بسته‌ای را برای خدمت در نظر بگیریم. آقای پزشکیان گفت ممکن است عده‌ای رانت بگیرند. من در بیمارستان دولتی کار کردم. نیازمند تحول هستیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد که کارخانه داروسازی نمی‌تواند تولیدی کند که ضرر به همراه داشته باشد. نگاه منطقی و کارشناسی میخواهد. رسیدگی به موضوع اصلاح  بیمه‌ها و فساد و زیرمیزی امری قطعی است. آقای پزشکیان اطلاعاتتان درباره فروش نفت نادرست است.

بخوانید:  افزایش ۳۵ درصدی حقوق مورد پذیرش کارگران نیست

پزشکیان 

پزشکیان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آن موقع که در انتخابات ثبت‌نام کردم گفتند برنامه بدهید، بنده گفتم سیاست‌های کل مقام معظم رهبری برنامه‌ای است که نوشته شده است. 

او با بیان اینکه ما قوانین را اجرا نمی‌کنیم، چرا که دولت، مجلس و قوه قضاییه یک سفره دیگر دارند و درد مردم را درک نمی‌کنند، افزود: تا زمانی که سر سفره‌ای ننشینیم که برای مردم پهن کرده‌ایم درد آنها را متوجه نخواهیم شد. 

وی ادامه داد: اگر در روستا پزشک نیست مشکل ما هستیم، چرا که تخصیص‌ها را اجرا نکرده‌ایم. قرار بود اگر ارز دارو‌ها برداشته شد ریال آن پرداخت شود. اما این مبلغ ۶۰ هزار میلیارد تومان را از محل هدفمندسازی یارانه‌ها که قرار بود صرف بیماران صعب العلاج شود پرداخت کردند. در حالی که هزینه دارو ۱۵۰ هزار میلیارد بود. در حقیقت پول را پرداخت نکردند. 

نامزد انتخابات با بیان اینکه اینکه زیرمیزی می‌گیرند پزشکان تقصیری ندارند، گفت: برای ۸ ساعت کشیک پرستار ۱۶۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و آن فرد اگر در اسنپ کار کند بهتر است. درک درد و رنج مردم نیازمند آن است که در همان صفی بایستیم که آنها ایستاده‌اند.

پزشکیان بیان کرد: دغدغه من چه رئیس‌جمهور باشم، چه نماینده، این بود و هست که به داد محرومانی برسم که کسی به داد آنها نمی‌رسد. مشکل عدم تعهد ما است. چرا چهار دوره قانون برنامه توسعه اجرا نشده است؟ وقتی من بیرون برای خودم مطب زدم و درآمد دارم دیگر درد مردم را درک نمی‌کنم.

جلیلی: مرگ‌های زودرس را باید کم کنیم

جلیلی نیز در ادامه بیان کرد: بحث ما درباره سلامت و نقش رئیس‌جمهور است. رئیس جمهور وظایفی دارد که باید انجام دهد. برخی از موضوعات نظام سلامت ناظر به بحث‌های وزارت بهداشت است. بسیاری خارج از این است، اما سلامت مردم را نشانه می‌رود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در چند سال قبل تلفات جاده‌ای حدود ۲۰ هزار نفر است. یعنی در ۸ سال می‌شود به اندازه شهدای جنگ! بیشتر از تلفات جاده‌ای مجروح داریم. 

وی یادآور شد که در سفر‌هایی که به برخی کشور‌ها داشتم می‌گفتند در سال ۱۷ نفر داشتیم. اینها باید برنامه ریزی شود. از موضوعات دیگر عوامل اجتماعی موثر بر نظام سلامت است. سلامت شغلی و استرس هایش بر سلامت افراد موثر است.

جلیلی اظهار کرد: اگر ما بیان می‌کنیم آلودگی هوا و عادت غذا می‌تواند انقدر سلامت مردم را تحت شجاع قرار دهد چه کسی باید برایش برنامه ریزی کند؟ باید مرگ‌های زودرس را کم کنیم.

وی افزود: اگر ۱۰ سال قبل رئیس جمهور وقت در این باره جدی هدف‌گذاری می‌کرد بسیاری از مردم ما که روزی ۱۲۰۰ نفر مرحوم می‌شوند، بسیاری‌اش قابل پیشگیری بود. در برنامه‌ریزی‌هایمان باید ثکثر نظام‌های سیاستگذاری را کم کنیم.

مجروحین حوادث جاده ای چند برابر شهدای جنگ تحمیلی است

سؤالات نوبت سوم از نامزد‌ها

-دولت شما برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت و متناسب‌سازیِ نظام آموزش با نیاز‌های نسل جدید چه برنامه‌ای دارد؟
-دولت شما برای کاهش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها و ایجاد عدالت چه برنامه‌ای دارد؟
-دولت شما برای ارتقای رابطهٔ دانشگاه و صنعت و جلوگیری از مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چه برنامه‌ای دارد؟



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *