پاسارگاد شیراز یکی از دیدنی های شیراز است که خود آن نیز دارای دیدنی های زیبای بسیاری می باشد. پاسارگاد در تقریبا ۸۲ کیلومتری تخت جمشید و نیز فاصله ۱۳۵ کیلومتری شهر شیراز واقع شده که در سطح بین المللی هم بسیار مشهور و هم محبوب است و هرساله علاوه بر میزبانی گردشگران ایرانی، میزبان تعدادی از توریست های خارجی نیز است. برای دسترسی به پاسارگاد شیراز می توانید در مسیر اصفهان حرکت کنید، در بیست و یک کیلومتری سعادت شهر، به جاده ای فرعی می رسید که دارای چهار کیلومتر طول و درازا است. در آخر این جاده پاسارگاد منتظر شما است. و اما در این مطلب به دیدنی های پاسارگاد شیراز می پردازیم.

معرفی دیدنی های پاسارگاد شیراز

همانطور که گفته شد، پاسارگاد شیراز یکی از دیدنی های این شهر و استان است جاذبه های گردشگری تاریخی زیادی را در خود جای داده است. پس از حضور در این مکان علاوه بر بازدید از آرامگاه کوروش کبیر، هویت ما ایرانی ها و شخصیت برجسته و افتخارآفرین می توانید از سایر قسمت ها نیز دیدن کنید.

بخوانید:  پارک بی های چین و جاذبه های آن برای توریست ها

پاسارگاد چه مکان های دیدنی دارد؟

آرامگاه کوروش کبیر

آرامگاه کوروش کبیر از شناخته شده ترین و البته محبوب ترین بناهای تاریخی است که قدمت آن به دوران هخامنشی و تقریبا ۲۵۰۰ سال قبل باز می گردد. گفته می شود اسکندر هنگام حمله به کشور ایران تخت جمشید را به آتش کشانده اما پس از روبرو شدن با آرامگاه این بزرگوار نه تنها به آن آسیبی نرساند، بلکه حکم بازسازی آن را صادر نمود.

مجموعه سلطنتی پاسارگاد

در چهار باغ که در راس پاسارگاد واقع شده، بناهای باستانی به این نام موجود می باشد که کاخ هایی از دوره هخامنشی را با اسامی (کاخ دروازه، کاخ پذیرایی، کاخ مسکونی، کاخ بارعام، کاخ مسکونی کوروش و … ) در خود جای داده است. قصر اختصاصی از شگفت انگیزترین نقاط توریستی پاسارگاد به شمار می رود که تقریبا ۲۵۰۰ سال از حکمرانی هخامنشی ها به خصوص کوروش کبیر هنوز کتیبه هایی در دیوارهای آن موجود می باشد.

معرفی دیدنی های پاسارگاد شیراز

تل تخت (مادر سلیمان)

تل تخت و یا همان مادر سلیمان در هنگام حکمرانی کوروش کبیر آغاز به ساخت نمود ولی با فوت وی ساخت آن ادامه نیافت تا اینکه داریوش (شاه سوم هخامنشیان) مجددا دستور ساخت هر چند با هدفی متفاوت با کوروش صادر نمود.

بخوانید:  چطور می توانیم ویزای کره جنوبی را دریافت کنیم؟

آرامگاه کمبوجیه

آرامگاه کمبوجیه و یا برج سنگی که به زندان سلیمان نیز شناخته می شود در قسمت شمالی پاسارگاد واقع شده و تا چندین سال قبل هم جستجوهایی به منظور پیدا کردن اصلی ترین کاربری این مکان انجام شده است. در حال حاضر فقط یکی از دیوارهای سنگی آن موجود است. البته نظرات مختلفی وجود دارد؛ طبق نظر برخی نقبره کمبوجیه پسر کوروش و طبق نظر برخی دیگر مقبره همسر کوروش است.

تنگه بلاغی

تنگ بلاغی یکی دیگر از دیدنی های پاسارگاد است که دارای جذابیت زیادی می باشد و در بخش جنوبی آن واقع شده است. رودخانه سیوند یا همان بلاغی و یا پلوار از درون این تنگه می گذرد و محیطی زیبا دارای پوشش جنگلی و مملو از درخت های پسته وحشی، درخت های بنه و بادام کوهی می باشد.

 بازدید از دیدنی های پاسارگاد در شیراز

مسجد اتابکی

این مسجد تقریبا ۸۰۰ سال قبل و در هنگام حکومت اتابکان فارس بنا گردیده است. مسجد اتابکی در نزدیکی مقبره کوروش قرار دارد. در دهه ۵۰ (دوران پهلوی) دروازه ها و ستون های آن از قسمت اصلی در محوطه مسجد گردآوری گردیده و به بخش کاخ اصلی منتقل ساخته اند.

بخوانید:  حمام گوگردی تفلیس و جاذبه های آن

باغ ایرانی

معماری این باغ را می توان الگوی معماری سایر باغهای ایرانی دانست که در ۲۰۱۱ هم در لیست میراث جهنی یونسکو ثبت گردیده است. در این باغ که گذشت زمان حسابی به آن آسیب رسانده، باغ شاهی و نیز ۸ تا از سایر باغ ها واقع شده اند که کوشک ها، قصرها و جوهای روان آب دارند.

نقش رستم

نقش رستم نام یکی از دیدنی های پاسارگاد شیراز است که در فاصله پنج کیلومتری تخت جمشید واقع شده است. این بنا آثار زیادی از حکومت هخامنشی، حکومت ساسانی و حکومت ایلامیان و نیز مقبره تعدادی شاهان همچون داریوش، داریوش دوم، خشایارشاه، اردشیر اول را در خود جای داده است.

 دیدنی های پاسارگاد شیراز از مقبره کوروش تا نقش رستم

در این مطلب شما همراهان عزیز را با دیدنی های پاسارگاد شیراز آشنا کردیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب اختصاص یافته به گردشگری و معرفی جاذبه های توریستی نهایت ساتفاده را برده باشید.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *