سیر یکی از مواد غذایی پر خاصیت دارد که بیشتر در اوایل تابستان یافت می شود. بیشتر ایرانی ها از سیر در انواع غذاهای خود به عنوان طعم دهنده استفاده می کنند. به همین دلیل سیر تازه را خشک می کنیم، زیرا ماندگاری سیرهای خشک بیشتر از سیرهای تازه هستند. طعم غذای شما با سیر بسیار خوشمزه می شود. همچنین سیر خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و برای بدن به شدت مفید است. شما می توانید از پودر سیر در انواع مواد غذایی مثل سوپ، بورانی و کتلت هم استفاده کنید. گذشته از آن برای تهیه پودر سیر نیازی نیست که آن را از بازار تهیه کنید؛ خودتان نیز می توانید پودر سیر خانگی درست کرده و از کیفیت آن مطمئن باشید. امروزه روش های مختلفی برای خشک کردن سیر در خانه وجود دارد که در این مقاله بهترین روش خشک کردن سیر را به شما خواهیم گفت.

ساده ترین روش خشک کردن سیر

برای خشک کردن سیر در منزل روش های زیادی وجود دارد. اگر قرار است سیر را به شکل درسته خشک کنید، نباید پوست آن را جدا کنید. اما برای اینکه پودر سیر درست کنید، ابتدا باید سیرها را خشک کرده و بعد آن ها را پودر کنید.

برای شروع ابتدا پوست سیر را جدا کنید. ساده ترین روش برای جدا کردن پوست سیر این است که سیرها را به صورت حبه ای آماده کنید. سپس چند سیر را درون شیشه بریزید. درب شیشه را محکم ببندید و شیشه را با همه توان تکان دهید. با این شیوه خیلی سریع و آسان پوست سیرها جدا می شوند. شما می توانید برای جدا کردن پوست سیر آن ها را در آب قرار دهید و بعد پوست سیرها را را به سادگی با دست جدا کنید. در ادامه با آسان ترین روش خشک کردن سیر بیشتر آشنا خواهید شد.

بهترین روش خشک کردن سیر

۱. خشک کردن سیر تازه با استفاده از فر

برای خشک کردن سیر می توانید پوست آن را بگیرید و آن را ورقه ورقه کنید و کف سینی فر و یا یک توری مناسب پهن کنید و بعد آن ها را به مدت ۵/۱ تا ۲ ساعت با دمای ۱۱۰ درجه سانتی گرا درون فر بگذارید. بهتر است زمانی که سیرها درون فر قرار دارند، گاهی سیرها را چک کنید. زمان خشک کردن سیرها در فر به برش های سیر و نوع فر بستگی دارد اما برای اینکه ببینید سیرها خشک شده اند یا نه یک سیر را تکه کنید اگر به طور کامل خشک شده بود و مغز آن نیز خشک بود به این معنا است که آماده است. فراموش نکنید که برای خشک کردن سیر در فر دمای آن باید روی درجه حرارت پایین تنظیم شود. در غیر این صورت سیرها می سوزد و رنگ آن قهوه ای می شود.

بخوانید:  چرا گرجستان را برای تحصیل، اقامت و ساخت ساز انتخاب کنیم؟

روش دیگر خشک کردن سیر با فر این است که برای استفاده از این شیوه کف سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید و سیرها را با فاصله روی آن بگذارید. سپس سینی را درون فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قرار دهید و در این فاصله باید آن ها را زیر و رو کنید تا به خوبی هر دو قسمت سیر خشک شود.

۲. خشک کردن سیر زیر نور آفتاب

بدون شک بهترین روش خشک کردن سیر قرار دادن آن زیر نور آفتاب است. برای این کار بعد از جدا کردن پوست سیرها، باید سیرها را به صورت حلقه حلقه برش دهید. سپس ورقه های سیر را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و برای چند روز زیر نور آفتاب قرار دهید.

۳. خشک کردن سیر تازه با نخ کشیدن آن

بهترین روش خشک کردن سیر تازه این است که آن را به نخ بکشید. در این شیوه برای خشک کردن سیر تازه با ساقه می بایست سیرها را درسته با کمک نخ و سوزن به یکدیگر وصل کرده و در یک نقطه آویزان کنید تا سیرها کاملا خشک شوند. در این شیوه تقریبا ۱ تا ۲ ماه نیاز است تا سیرها خشک شوند.

۴. خشک کردن سیر در خشک کن و مایکروفر

راحت ترین روش خشک کردن سیر در منزل استفاده از مایکروفر و دستگاه خشک کن است. برای این کار می بایست دستگاه را روی حالت خشک کن تنظیم کنید و سیرها را در آن بگذارید. شما باید سیرها را زیر و رو کرده و صبر کنید تا به طور کامل ترد و خشک شوند.

بخوانید:  از بین بردن کنه با چند روش و توصیه طلایی

روش خشک کردن سیر تازه

۵. خشک کردن سیر روی بخاری

برای تهیه یک پودر سیر خوشمزه و اینکه عطر آن ماندگاری بالایی داشته باشد می توانید سیرها را در کف یک سینی بزرگ پهن کنید و روی شوفاژ یا بخاری بگذارید تا در فضای خانه به دور از آلودگی هوا خشک شوند. این روش خشک کردن سیر برای افرادی که به آفتاب مستقیم دسترسی ندارد مناسب است. فقط گاهی سیرها را زیر و رو کنید تا به سینی نچسبند.

۶.خشک کردن سیر تازه به شیوه سنتی

برای خشک کردن سیر تازه می توانید پوست سیرها را بگیرید و آن را به صورت حلقه حلقه برش بزنید. سپس پارچه تمیزی روی زمین و در زیر آفتاب پهن کنید و این ورقه های سیر را روی آن پهن کرده و اجازه دهید به طور کامل خشک شوند. برای خشک کردن سیر می توانید سیرهایی که به تازگی چیده اید را بشویید و آن ها را به مدت یک هفته در یک مکان تاریک و بدون رطوبت خشک کنید.

۷. خشک کردن سیر با آویزان کردن آن

برخی از افراد دوست دارند سیر را به شیوه سنتی خشک کنند و در غذاها به جای پودر سیر از سیر خشک استفاده کنند. به همین دلیل می توانند از روش آویزان کردن استفاده کنند. در این شیوه می بایست سیرها را با ساقه از یک نقطه آویزان کنید و اجازه دهید در فضای بیرون از خانه و در معرض هوا خشک شوند. برای این کار سیرها را به شکل دسته ای درست کرده و بعد آویزان کنید و اجازه دهید خشک شوند.

آموزش روش های خشک کردن سیر

طرز تهیه پودر سیر خانگی

پس از آن که سیرها را طبق دستورات بالا خشک کردید برای پودر کردن آن می توانید به شیوه زیر عمل کنید. در این روش برای تهیه پودر سیر، سیرهای خشک شده را در مخلوط کن یا آسیاب بریزید و تمام آن را یک جا پودر کنید. در این شیوه می توانید سیرها را در یک مرحله نیز پودر نکنید. بلکه آن را در شیشه مناسب بریزید و در مکان خشک و خنک قرار دهید و هر بار برای استفاده کمی از آن را پودر کنید. با این روش همیشه پودر سیر معطر و تازه خواهید داشت.

بخوانید:  ۲۱ ایده تزیین میز تولد دخترانه با دیزاین های دوست داشتنی

نکات مهم برای تهیه پودر سیر خانگی

  • زمانی که سیر را از هم باز کردید باید سریعا مصرف کنید.
  • سیر سفت و تازه بخرید که پوست آن خشک و نازک بوده و جوانه نزده باشد.
  • اگر سیر شروع به نرم شدن کرد، باید آن را سریع تر دور بیندازید.
  • دسته سیر تازه را نباید دور بریزید، بلکه آن را در یک کاغذ مرطوب قرار داده و بعد در کیسه پلاستیکی بگذارید و تا یک هفته درون یخچال نگهداری کنید. شما می توانید آن ها را شسته، برگ ها و ساقه های آن را به قطعات ریز تقسیم کرده و در فریزر نگهداری کنید.
  • بوته سیر از هم جدا نشده را تا ۸ هفته و بوته های سیر جدا شده را بین ۳ تا ۱۰ روز نگهداری کنید.
  • می توانید سیر را در یک سبد، یک کاسه کوچک با سوراخ تهویه و یا حتی درون یک پاکت کاغذی نگهداری کرده اما حتما آن را در ظروف در بسته و پاکت های پلاستیکی نگهداری کنید تا جوانه و کپک نزند.
  • اگر سیر تازه را رنده یا خرد کرده اید، آن را درون یک محفظه در بسته در یخچال نگهداری کنید و زود آن ها را مصرف کنید.
  • یک روش مهم دیگر برای جلوگیری از به هم چسبیدن پودر سیر این است که درون آن مقداری نمک اضافه کنید.
  • پودر سیر خانگی عطر بهتری نسبت به پودرهای آماده دارد و به دلیل اینکه خالص است، طعم غذای شما با آن بهتر می شود.

چند روش برای خشک کردن سیر تازه

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات مراحل خشک کردن موسیر، خواص پودر سیر، خواص سیر و خواص عصاره سیر را نیز مطالعه فرمایید.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *