صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تا پایان هفته شاهد تشدید وزش باد در نواحی غربی کشور خواهیم بود، گفت: در دو روز آینده در برخی مناطق شمال غرب، سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی، رگبار‌های پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد را داریم. برای چهارشنبه بارش در این مناطق با شدت کمتری ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پنجشنبه و جمعه در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی شده است، توضیح داد: در دو روز آینده همچنین در سیستان و بلوچستان و ارتفاعات شرق هرمزگان و کرمان، رشد ابر‌های همرفتی سبب رگبار و رعدوبرق خواهد شد.

او  تصریح کرد: تا چهارشنبه در غرب، جنوب غرب، شرق، شمال شرق، جنوب شرق، مرکز و استان‌های واقع در دامنه جنوبی البرز، وزش باد‌های شدید توام با گردوخاک وجود دارد که منجر به کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در این مناطق خواهد شد.

بخوانید:  عوارض ۲۵ قلم کالای وارداتی شامل گوشت و خودرو ابلاغ شد

وی همچنین از صدور هشدار هواشناسی برای تشدید بارش‌ها در نواحی غربی کشور خبر داد و گفت: سازمان هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های شدید محلی طی  امشب ۱۱ تیرماه و سه‌شنبه ۱۲ تیرماه در ۵ استان، هشدار هواشناسی سطح نارنجی صادر کرد.

وی افزود: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، گردوخاک در برخی نقاط و بارش تگرگ در نقاط مستعد از پیامد‌های فعالیت این سامانه خواهد بود.

او گفت: این سامانه در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و مازندران فعالیت خواهد داشت.

ضیائیان تاکید کرد: در پی این بارش‌ها احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ به‌ویژه در جاد‌های کوهستانی و گردنه‌ها، رخداد تگرگ و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی گفت: از این رو به احتیاط در سفر‌ها به ویژه سفرهای بین شهری، عدم اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در برداشت محصولات کشاورزی و انتقال آنها به مکان‌های مسقف و آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی توصیه می‌شود.

بخوانید:  این هفته حراج حضوری شمش طلا مرکز مبادله برگزار نمی‌شود

خبرنگار: محبوبه کباری 



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *