یکی از مهیچ ترین تفریحاتی که هر فردی می تواند آن را تجربه کند و بین مردم محبوبیت زیادی دارد، آفرود است. برخی از افراد آن را یک ورزش می دانند و عده ای دیگر معتقد هستند که صرفا یک تفریح محسوب می شود. برخلاف تصور عموم مردم، آفرود به هیچ عنوان ترسناک نیست بلکه تجربه ای سرشار از لذت با هیجانی مضاعف به شمار می رود که نیاز به رعایت تمامی اصول ایمنی، آشنایی با مسیرها و توانایی مدیریت کردن شرایط دارد. خودروهای آفرودی و دو دیفرانسیل، ویژگی های منحصر به فردی دارند و برای موقعیت های دشوار طراحی شده اند. در این مقاله به معرفی بهترین مناطق آفرود در ایران می پردازیم. در صورتی که قصد دارید با این مناطق آشنا شوید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با بهترین مناطق آفرود در ایران

در ادامه بهترین مناطق آفرود در ایران و شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی و جانوری، امکانات و تفریحات موجود در آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار می دهیم.

ییلاق و قله درفک

گیلان با جنگل های سرسبز و آب و هوای دلنشین، مانند نگین در شمال کشور می درخشد. منطقه ییلاق و قله درفک یک مقصد بی نظیر برای کوهنوردی و آفرود است. درفک در حقیقت، نام قله ۲۷۰۰ متری در رشته کوه های البرز مرکزی است که در استان گیلان و در شهرستان زیبای رودبار قرار گرفته است. این کوه آتشفشانی، اکنون خاموش است و از فوران مواد مذاب در آن خبری نیست. منطقه ییلاقی دامنه این کوه، که با پوشش گیاهی و درختان انبوه پوشیده شده است به شما این فرصت را می دهد که از بودن در طبیعت لذت ببرید.

مناطق آفرود در ایران کجا دارد؟

کویر ریگ زرین

در استان یزد و در ۴۰ کیلومتری کویر بافق، یکی از بهترین مناطق آفرود در ایران به نام کویر ریگ زرین قرار دارد. این کویر که به نام مغستان نیز معروف است، به دلیل داشتن شن های ریز و روان، دارای منظره های جذاب است که باعث شده به یکی از زیباترین بیابان های ایران تبدیل شود. کویر ریگ زرین محبوبیت زیادی دارد و افراد بسیاری این بیابان را برای قدم زدن روی شن های روان آن و ثبت تصاویر منحصر به فرد و خاص انتخاب می کنند. این کویر از تپه های ماهورهای شنی فراوان برخوردار است که موجب شده به یکی از بهترین مکان ها برای آفرود سواری تبدیل شود.

بهترین مناطق آفرود ایران در کدام استان ها است؟

کویر ریگ جن

ریگ جن نام کویری است که در مرز بین استان سمنان و اصفهان قرار گرفته و از لحاظ وسعت سومین ریگزار وسیع ایران به شمار می رود. تپه های ماسه ای هرمی، تپه های برخان، رسوبات و باتلاق های نمکی جزو جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می روند. یکی از نکات مهم در خصوص کویر ریگ جن، بادهای شدیدی است که سبب ایجاد تغییر در فرم و شکل تپه های شنی این منطقه می شود.

در این منطقه شما در کنار آفرود می توانید شب نشینی و تماشای ستارگان سواری با چهار چرخ، موتور کراس و سندبوردینگ روی شیب های تند این کویر را تجربه کنید. بادهای تند و سرمای شدید جزو عواملی هستند که پیشنهاد می کنیم حتما در فصل زیبای پاییز به ویژه مهر ماه برای آفرود به این منطقه بروید.  برای سفر به این منطقه به راهنمای حرفه ای و تجهیزات کامل نیاز دارید.

چهار باغ

چهار باغ یک روستای جنگلی واقع در جنوب شرقی استان آذربایجان شرقی است که با داشتن جاده های دشوار و پیچیده برای تور آفرود مناسب است. این منطقه با داشتن چشم انداز جذاب و محیطی مملو از جنگل و درختان جزو محبوب ترین اماکن برای تور آفرود محسوب می شود. در این منطقه شما می توانید با تجهیزات کامل در مسیرهای سخت و ناسالم حرکت کنید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید. در نهایت توجه داشته باشید که استان آذربایجان شرقی با داشتن جاذبه های طبیعی فراوان، مکان های زیبایی برای علاقه مندان به آفرود فراهم کرده است. به همین خاطر می توانید به سادگی با خودروی آفرود در مسیرهای سخت حرکت کنید و از طبیعت دلنشین این منطقه لذت ببرید.

بخوانید:  چگونه می‌توان بهترین تور استانبول را انتخاب کرد؟

معروف ترین مناطق آفرودسواری در ایران

جواهر دشت

یکی از بهترین و زیباترین مناطق آفرود در ایران جواهر دشت است. ارتفاع این ییلاق در بلندترین قسمت به ۲۵۰۰ متر می رسد که گاهی اوقات با انبوه عظیمی از ابرها پوشیده شده است. مسیر آفرودی و پرپیچ و خم جواهردشت از سیاهکلرود شروع شده که راهی دشوار است و برای عبور از آن نیاز به خودروهای قدرتمند و مقاوم دارید. مراتع سرسبز، آب و هوای پاکیزه، جنگل های انبوه، رودهای پر آب توجه افراد بسیاری را به خود جذب کرده است. پوشش گیاهی این منطقه در ارتفاعات گوناگون متفاوت است، به گونه ای که در بین گردشگران به عروس دشت ایران مشهور است. در قسمت های پایینی این ارتفاعات گونه با ارزشی از شمشماد مشاهده می شود. جنگل های جواهر دشت درختانی مانند بلوط، توسکا، افرا، خرمندی و مررز دارد.

در بخش های مختلف این مرتع سرسبز شاهد دیدن اسب های آزاد هستید. علاوه بر این در جنگل های جواهر دشت حیواناتی نظیر قرقاول، سارگپه، شغال، پلنگ، بز و خرس قهوه ای وجود دارند. بهترین زمان برای آفرود در این منطقه و لذت بردن از زیبایی آن اواسط بهار تا پاییز است.. این دشت مرتع در استان گیلان قرار دارد و مسیرهای گوناگونی برای دسترسی به آن وجود دارد. اگر از سمت شرق و شمال شرق به این ییلاق وارد می شوید، به سمت گرگان حرکت کنید و راه را در مسیر ساحلی ادامه دهید. افرادی که ساکن پایتخت و استان های مرکزی هستند می توانند از جاده های چالوس، فیروزکوه، هراز یا اتوبان کرج – قزوین به این منطقه وارد شوند. اگر مبدا حرکت شما از غرب یا جنوب کشور است، باید از میانه جاده قزوین – رشت به این بزرگراه وارد شوید.

 این ییلاق زیبا ارتفاعات سرسبز، جاده های پر پیچ و خم، چشم اندازهای طبیعی بی نظیر و طبیعت بکری دارد، به همین خاطر عموم مردم برای آفرود سواری آن را انتخاب می کنند.

معروف ترین مکان های آفرود در ایران

سوادکوه

یکی از بهترین مناطق آفرود در ایران طبیعت بکر و زیبای سوادکوه است. این منطقه کوهستانی با آب و هوایی بی نظیر یکی از مکان های مورد توجه گردشگران به شمار می رود. سوادکوه در کوه های البرز مرکزی و جاده فیروزکوه قرار گرفته و طبیعتی جذاب دارد. قسمت عظیمی از سوادکوه با جنگل های زیبا پوشیده شده است که دارای درختان سرخدار، راش، افرا، سرخدار و توسکا هستند. این منطقه با توجه به شرایط خاص اقلیمی زیستگاه حیوانات مختلفی نظیر کبک، تیهو، شاهین، پلنگ، خرس قهوه ای، گراز و گرگ است.

از جمله جاذبه های دیدنی منطقه سوادکوه می توان دریاچه لفور را نام برد که در طول سال افراد بسیاری برای بازدید آن را انتخاب می کنند. پوشش گیاهی انبوه در اطراف آن و آب و هوای معتدل جزو عواملی هستند که توریست های زیادی را به دیدن این دریاچه تشویق می کنند. دریاچه لفور تنها دیدنی این منطقه نیست و شما می توانید سری به جنگل های سرسبز لفور نیز بزنید. در دل این جنگل، آبشار گزو با ارتفاع ۴۸ متر وجود دارد که باعث مطبوع شدن هوای اطراف می شود.

جنگل های اوریم و هلی دار، غارهای زنگیان و کیجاک چال و آبشار ورسک از دیگر مناطقی هستند که می توانید در تور آفرود خود از تماشای آن ها لذت ببرید. با توجه به قرارگیری این منطقه در یک دره طولانی و وسیع و همجواری آن با دریای خزر در قسمت های گوناگون آن شاهد تفاوت دمایی و تنوع پوشش گیاهی هستیم. بهتر است بدانید نیمه اول سال، بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا است. سواد کوه فاصله کمی از تهران دارد و برای دسترسی به آن بهتر است از جاده تهران- قائمشهر حرکت کنید. با طی کردن مسیری ۱۵۲ کیلومتری و عبور از فیروزکوه، رودهن و دماوند به این منطقه جذاب می رسید.

بخوانید:  پارک ریکه تفلیس و جذابیت های آن

بهترین مناطق آفرود در ایران کجاست؟

منطقه وردآورد

منطقه وردآورد در تهران قرار دارد و کسانی که علاقه مند به آفرود سواری هستند می توانند در این منطقه تجربه یک تفریح مهیج و خاص داشته باشند. در این منطقه رانندگان حرفه ای به همراه خودروهای مخصوص حضور دارند. اما شما می توانید از خودرو خودتان برای آفرودسواری استفاده کنید و یا اینکه با تشخیص مربی، خودتان رانندگی آفرود را با خودروهای مخصوص انجام دهید.

کویر مرنجاب

در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل از توابع کاشان، کویری زیبا قرار دارد که نام آن کویر مرنجاب است و به خاطر برخورداری از تپه ماهورهای بسیار به بهشت آفرود سواران معروف است. این کویر همه روزه مقصد تورهای کویر نوردی و آفرودسوران بوده و در بین اینگونه افراد دارای نامی آشنا است. کویر مرنجاب از شمال با دریاچه نمک هم مرز بوده و از غرب در همسایگی کویر مسیله، دریاچه حوض مزه و حوض سلطان قرار دارد، علاوه بر این پارک ملی کویر نیز در شرق کویر منجاب قرار گرفته است.

محبوب ترین مناطق آفرود در ایران

تالش

یکی از بهترین و زیباترین مناطق آفرود در ایران طبیعت بکر مناطق استانی گیلان مثل تالش است. در مسیر رسیدن به این منطقه زیبا می توانید چشم اندازهای زیبایی مانند روستای سوبوتان، دریاچه نئور، کوه ها و دشت های سرسبز را مشاهده کنید. روستای سوباتان یک روستای ییلاقی است که در بین طبیعت گران به نام بهشت گمشده شهرت پیدا کرده است. توصیه ما به شما این است که برای آفرود سواری در هوای پاک و تازه این منطقه، فصول بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید.

بهترین مسیرهای آفرود در ایران

رودهن

در شرق تهران و نزدیکی شهر دماوند می توانید یکی از بهترین مناطق آفرود در ایران را پیدا کنید. رودهن یک منطقه کوهستانی است که برای تفریح بسیار مناسب است و کسانی که ساکن استان تهران هستند، می توانند به آن جا دسترسی داشته باشند. رودهن از جاده های کوهستانی پر و پیچ و خم است و افراد در این منطقه می توانند به تفریح بپردازند. در این منطقه هر چند وقت یک بار مسابقات آفرود با سطح بالا برگزار می شود و شما نیز می توانید در این مسابقات حضور پیدا کنید.

معروف ترین مکان ها برای آفرود

کوه های زاگرس

یکی از مناطق پر طرفدار و محبوب استان سیستان و بلوچستان برای تور آفرود، کوه های زاگرس هستند. این کوهستان دارای مسیرهای چالش برانگیز و آفرودی شیب دار هستند که به خودروهای ۴*۴ این اجازه را می دهد تا با سرعت بالا در آن حرکت کنند. قله های زاگرس دارای مناظر دیدنی و زیبا هستند که تجربه آفرودی در آن ها بسیار شیرین است.

معروف ترین مناطق آفرود در ایران

منطقه ییلاقی مازیچال

یکی از زیباترین و جذاب ترین دیدنی های خطه سرسبز شمال ایران، ییلاق زیبای مازیچال است که در کلاردشت استان مازندران قرار گرفته است. مازیچال با جنگل های انبوه و پوشش گیاهی به همیشه بهار مشهور است. این دهکده دیدنی، در ارتفاع ۲۶۰۰ متری قرار دارد و به شما این فرصت را می دهد که از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

طبیعت بکر، مسیر خاکی پر پیچ و خم و جنگل های سرسبز این متطقه فضای مناسبی برای آفرود و کمپینگ فراهم کرده اند. قدمت جنگل های این منطقه مربوط به دوره سوم زمین شناسی است و جزو جنگل هایی با ارزش هیرکانی به شمار می رود. درختان زالزابک، افرا، زغال اخته، آلو جنگلی، بلوط و توت جزو درختانی هستند که در این منطقه وجود دارند. فصل زیبای بهار بهترین زمان برای تماشای پامچال، بنفشه و سوسن چلچراغ همراه با اقیانوسی از ابرها است که در زیر پای شما قرار دارند.

بخوانید:  لیست غذاهای مناسب برای کمپینگ برای صبحانه، ناهار و شام

برای رسیدن به مازیچال باید به کلاردشت و روستای طویدره بروید. در انتهای این روستا به جاده ای ناهموار و پرپیچ و خم خواهید رسید. سپس مسیری به طول ۱۴ کیلومتر که خاکی و جنگلی است دقیقا پیش روی شما قرار دارد. در طول این مسیر درختانی زیبا و سر به فلک رسیده را مشاهده می کنید که جای خود را به درختچه ها می دهند. در نهایت شما به مرتعی سرسبز با چشم اندازی جذاب خواهید رسید. نکته مهمی که باید بدانید این است که ییلاق تماشایی مازیچال منطقه ای حفاظت شده است و برای آفرود به مجوز مراجع گردشگری نیاز دارید. به علت مشخص نبودن مسیرها و بکر بودن این ییلاق، حضور راهنما و فرد با تجربه جزو مواردی است که باید رعایت شود.

معرفی بهترین مناطق آفرود در ایران

کویر ورزنه

یکی از کویرهای استان اصفهان، کویر ورزنه نام دارد که در میانه راه اصفهان و یزد قرار گرفته و با اصفهان ۱۰۰ کیلومتر و با یزد ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد و نزدیک ترین آبادی به کویر ورزنه روستای قهی است. این کویر با باتلاق گاو خونی، زاینده رود و شهرستان ورزنه در همسایگی بوده و وسعت آن تقریبا به ۱۷۰۰۰ هکتار می رسد. شما در کل روز صدای غرش خودروهای سافاری و بالا و پایین رفتن آن ها از روی تپه ها را در این کویر می شنوید، به همین خاطر این منطقه به یکی از بهترین مناطق آفرود در ایران تبدیل شده است.

جزیره کیش

جزیره کیش، یکی از بهترین و پرطرفدارترین مناطق آفرود در ایران است که جاذبه ها و تفریحات زیادی در آن قرار گرفته شده است. کسانی که به این شهر زیبا سفر می کنند، علاوه بر تفریحات آبی، می توانند آفرود را نیز در کنار سایر تفریحات تجربه کنند. آفرود سواری در این منطقه هیجان زیادی دارد، به همین خاطر گردشگران زیادی برای سفر و تفریح این جزیره را انتخاب می کنند.

آشنایی با بهترین مناطق آفرد در ایران

کویر مصر

کویر مصر یکی از محبوب ترین کویرهای مرکزی در ایران است که در استان اصفهان قرار دارد. کویر مصر به وسیله بخشی از سلسله کوه های فلات مرکزی ایران احاطه شده است که در کوهپایه های آن ها و در گودال های طبیعی، تپه های ماسه ای فراوانی وجود دارد. این کویر به دریای شنی مصر نیز مشهور است که به علت وجود تپه های شنی روان و وسیع یک مقصد فوق العاده برای آفرودسواران محسوب می شود. پوشش گیاهی این منطقه همانند سایر کویرها است و دارای درختچه های رمنه، نخل، گز و تاغ است. در کویر مصر گونه های متعدد جانوری نظیر عقرب، رطیل، شاهین، جانوران کانگورویی، روباه شنی، مار جعفری، کاراکارل و خرگوش وجود دارند.

از مناطق آفرود در ایران چه می دانید؟

کویر سمنان

کویر سمنان، یکی از بهترین مناطق آفرود در ایران است که ویژگی های بی نظیر زیادی دارد. کویر سمنان یک فضای کاملا مناسب برای آفرود سواری است و روزانه آفرود سواران حرفه ای زیادی به این منطقه می روند. با رفتن به این منطقه می توانید از تپه های ماسه ای و شنی زیبای آن لذت ببرید. در بیشتر اوقات گروه ها و تیم های حرفه ای زیادی در این منطقه حضور دارند که می توانید از تجربه آن ها استفاده کنید.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات مکان های دیدنی شمال تهران، بهترین شهرهای توریستی ایران و بهترین دیدنی های رایگان تهران را نیز مطالعه فرمایید.

منبع : آرگا

برچسب :



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *