علیرضا شریفی دبیر انجمن صنفی روغن نباتی  در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد گفت: اخیرا دیوان عدالت اداری ممنوعیت صادرات را ابطال کرده و نهایتا دستورالعمل اجرایی توسط گمرک ابلاغ شد و اکنون در فضای صادرات قرار داریم که وزارت جهاد طی مکاتباتی با سازمان توسعه تجارت بدنبال ممنوعیت صادرات است چراکه واردات روغن خام و دانه های روغنی با ارز ترجیحی انجام می‌شود.

به گفته او، در فضای تخصیص ارزهای ترجیحی احتمال قاچاق روغن وجود دارد، اما آماری نداریم.

شریفی ادامه داد: دولت برای حمایت از قشر آسیب پذیر وارد فضای یارانه می شود، هرچند اختلاف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با تالار دوم تبعاتی دارد.

دبیر انجمن روغن نباتی با بیان اینکه سالانه ۲ میلیون تن روغن در کشور مصرف می شود، افزود: بخش عمده روغن خام و دانه روغنی از محل تولید داخل و ۷ درصد از محل تولید داخل تامین می شود و همواره نظر دولت بر آن است که با تخصیص ارز ارزان به ماده اولیه، روغن با قیمت مناسب بدست مصرف کننده برسد.

بخوانید:  حدود ۹۲ درصد چک‌های مبادله‌ای در فروردین ماه وصول شد

او با بیان اینکه در پیک تولید دانه های روغنی هستیم، گفت: بنابر آمار سالانه در خوشبینانه ترین حالت ۴۰۰ هزارتن دانه روغنی تولید می شود، درحالیکه نیاز سالانه کشور ۵ میلیون تن است، از این رو تلاش دولت برآن است که میزان تولید داخل افزایش یابد. هرچند به سبب شرایط اقلیمی امکان خودکفایی در داخل وجود ندارد.

شریفی گفت: بنابر آمار مصرف روغن نسبت به متوسط جهانی تا حدی بالاتر است، در حالیکه هدف دولت از تخصیص ارز به واردات روغن خام و دانه روغنی تامین شده و همواره اعتقاد برآن است که در بلندمدت اعتماد به سازوکارهای بازار و در حقیقت دوری از یارانه ها به نفع اقتصاد جامعه حتی اقشار ضعیف است.

خبرنگار: آزاده محبی



Source link

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *