نشست خبری علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور معاون وزارت صمت و معاونین وزارت خانههای کشور و بهداشت، دوشنبه ۲۱ خرداد ماه در سالن همایشهای بین المللی محیط زیست برگزار شد.
در ادامه فیروز کشیر درباره انواع پلاک خودروها اینگونه بیان کرد:پلاک ملی برای موتورسیکلت هم تولید میشود. پلاک باید در محل مشخص خودرو بهطوری نصب شود که پلیس و شهروندان بتوانند آن را به راحتی ببینند.
او گفت: پلاک یک قطعه فلزی در ابعاد و اندازههای مشخص است که هر خودرو در قسمت جلو و پشت وسیله نقلیه و در محل مشخصشده باید نصب داشته باشد. این پلاک باید کاملاً خوانا و بدون پوشش باشد تا پلیس و دیگر شهروندان بتوانند آن را به راحتی ببینند.
فیروز کشیر تصریح کرد: انواع پلاکهایی که در سطح کشور وجود دارند شامل پلاکهای خودروهای انتظامی فراجا، پلاک خودروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پلاکهای خودروهای تشریفات که برای مهمانان و تشریفات بهکارگیری میشود و پلاکهای خودروهای دولتی که با رنگ قرمز و نوشتار سفید تردد میکنند، هستند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: همچنین پلاک خودروهای ادوات کشاورزی، صنعتی و عمرانی با حرف “ک” مشخص شدهاند، خودروهای تاکسی که روزانه آنها را مشاهده میکنیم و با حرف “ت” مشخص شدهاند و خودروهای سیاسی با پلاک دیپلماتیک، پلاک سرویس، پلاک گذر موقت و پلاک فرماندهی که مختص ستاد کل نیروهای مسلح و پلاک خودروهای وزارت دفاع که با رنگ پسزمینه آبی و نوشتار سفید و پلاک خودروهای ارتش هم وجود دارند که تمامی اینها جزء پلاکهای ملی محسوب میشوند.
سرهنگ کشیر تصریح کرد: در گذشته این پلاکها بهصورتهای مختلفی بودهاند که البته اکنون بهصورت یکشکل و ملی بر روی خودروهای مختلف و در محل خود نصب میشوند.
او گفت: تاریخ پلاک به دوران صدارت وثوقالدوله در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی باز میگردد که این پلاکها در آن دوره ابتدا بر روی گاری و درشکه نصب و در سال ۱۳۰۵ که خودرو وارد ایران شد، بر روی خودرو نصب شدند.
سرهنگ کشیر بیان کرد: البته پلاک ملی برای موتورسیکلت هم وجود دارد که بر روی انواع موتورسیکلتها نصب میشوند و بهصورت پلاکهای شخصی و دولتی مشخص است. همچنین پلاک موتورسیکلت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و ارتش نیز وجود دارد.